ديجيتال ماركتينگ چه شاخههايي دارد؟ معرفي ۷ شاخه ديجيتال ماركتينگ
ديجيتال ماركتينگ شاخههاي مختلفي دارد. با شناخت درست شاخه هاي ديجيتال ماركتينگ و تفكيك آنها از يكديگر ميتوانيد تيمي عالي براي كسب و كار خود بسازيد و با يك برنامه ديجيتال ماركتينگ عالي شاهد پيشرفت سريع تجارت و افزايش درآمدتان باشيد. در غير اين صورت با سپردن چندين مسئوليت به يك فرد كه ممكن است در برخي زمينهها تخصص يا تجربه كافي نداشته باشد نه تنها نتيجه نميگيريد بلكه ضرر هم ميكنيد.
اين مقاله براي كساني كه قصد دارند يادگيري ديجيتال ماركتينگ را شروع كنند نيز مفيد است. زيرا با شناخت زيرشاخههاي اين علم و انتخاب يك يا چند زير شاخه ميتوان به يادگيري جهت داد و سريعتر وارد بازار كار شد.
پاسخ كامل سوالات شما در دوره بازاريابي ديجيتال عادل طالبي
تعريف ساده از ديجيتال ماركتينگ
ابتدا تعريفي ساده و كوتاه از ديجيتال ماركتينگ ارائه ميدهيم:
به بازاريابي، تبليغات و فروش محصول يا خدمات در بستر اينترنت به كمك ابزارهاي ديجيتال، بازاريابي ديجيتال ميگويند.اين علم روز به روز در حال گسترش است. در واقع هرچه به تعداد كاربران اينترنت اضافه ميشود، هرچه سرعت اينترنت بيشتر و تكنولوژي براي استفاده از اينترنت پيشرفتهتر ميشود، نياز به ديجيتال ماركتينگ نيز بيشتر حس ميشود.
در حال حاضر محبوبيت اينترنت و خدمات اينترنتي در ايران بخصوص در دوران كرونا به قدري زياد است كه بيشتر كسب و كارها به اينترنتي شدن روي آوردند. امروزه مردم بيشتر خريدهاي خود را از طريق اينترنت انجام ميدهند.
حالا كه با مفهموم و اهميت ديجيتال ماركتينگ آشنا شديد در ادامه به بررسي مهمترين زير شاخه هاي ديجيتال ماركتينگ ميپردازيم.
سئو
سئو يا Search engineoptimization به معناي بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو است. سئو از اصليترين و مهمترين شاخههاي ديجيتال ماركتينگ محسوب ميشود.سئو در واقع فعاليتها و اقداماتي است كه با انجام آنها روي سايت ميتوان رتبه سايت را در كلمات خاصي در موتورهاي جستجو ارتقا داد. اين ارتقا رتبه به صفحه اول و بخصوص لينكهاي اول باعث ميشود تا كاربران بيشتري سايت را ديده و با كسب و كار آشنا شوند.
در واقع بعد از طراحي سايت اگر سئو انجام نشود و در صفحه اول قرار نگيريد ورودي زيادي نخواهيد داشت. به همين دليل سئو بسيار مهم است.
يادگيري كامل سئو در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال
تبليغات اينترنتي
تبليغات اينترنتي انواع مختلفي دارد كه بسته به نياز كسب و كارها مورد استفاده قرار ميگيرد. اين تبليغات در افزايش فروش محصول و برندينگ تاثير زيادي دارد.مهمترين مزيت تبليغات اينترنتي نسبت به سنتي اين است كه هزينه كمتري دربرخواهد داشت. اصولا نتايج بهتري نيز دارد. زيرا تبليغات شما نه در يك شهر و يك محل خاص بلكه در كل كشور به نمايش درخواهد آمد و افراد بيشتري تبليغ را خواهند ديد.
تبليغات اينترنتي در انواع رپرتاژ آگهي، تبليغات بنري در ساير سايتها، تبليغات همسان، تبليغات در شبكههاي اجتماعي يا تبليغات در ابتداي ويدئوهاي آپارات و … وجود دارد.
طراحي سايت
بدون داشتن سايت، سئو و برخي تبليغات اينترنتي بيمعني است. امروزه اكثر كسب و كارها بايد سايتي براي خود داشته باشند. ولي براي تعداد اندكي از آنها ضرورتي به داشتن سايت وجود ندارد.حتي اگر با حضور در شبكههاي اجتماعي مثل اينستاگرام بتوانيد به فروش برسيد، داشتن سايت باعث ميشود مردم به شما اعتماد بيشتري داشته باشند زيرا كسب و كارتان شكل رسميتري به خود ميگيرد.
به علاوه براي سايت اينماد صادر ميشود و افراد به راحتي ميتوانند براي خريد محصول يا خدمات به شما اعتماد كنند زيرا ميدانند در صورت بروز مشكل مرجعي براي پيري و شكايت وجود دارد. به علاوه به صورت جداگانه از طريق سايت نيز مشترياني داشته و فروش خود را افزايش ميدهيد.
در هرحال طراحي يك سايت براي ورود به دنياي كسب و كارهاي اينترنتي ضروري است. اما فقط داشتن يك سايت كافي نيست. بهتر است طراحي سايت خود را به يك متخصص بسپاريد. ديجيتال ماركتر به كمك طراح سايت، سايتي متناسب با نيازها و پسند كاربر طراحي خواهند كرد كه كليه فاكتورهاي سايت يك كسب و كار معتبر و حرفهاي را داشته باشد.
بازاريابي محتوا
بازاريابي محتوايي در تبليغات و بازاريابي سنتي نيز وجود دارد. اما شكل آن در ديجيتال ماركتينگ متفاوت است. در بازاريابي ديجيتال هدف ارائه اطلاعات ارزشمند و مفيد به مخاطبان است. اين كار باعث ميشود مخاطبان براي مطالعه و ديدن محتواي باكيفيت و ارزشمند به سايت شما سر بزنند و همين موضوع باعث پيشي گرفتن از رقبا ميشود.توليد محتواي باكيفيت در ارتقا رتبه در موتورهاي جستجو نيز نقش مستقيم دارد و در واقع يكي از تكنيكهاي سئو براي افزايش رتبه توليد محتواي مناسب است.
اگر به بازاريابي محتوايي و توليد محتوا علاقه داريد، پيشنهاد ميكنيم دو پست «بازاريابي محتوايي» و «شروع توليد محتوا» را مطالعه كنيد.
ايميل ماركتينگ
شايد فكر كنيد تبليغات و اطلاع رساني از طريق ايميل چندان موثر نيست و مردم به ايميلهاي خود توجهي نميكنند. اما اين تصور اشتباه است. اگر ايميل ماركتينگ به درستي انجام شود با توجه به اينكه هزينه بالايي ندارد ميتواند بسيار موثر باشد. البته گروه هدف نيز بسيار مهم است. شما بايد با توجه به مخاطبان خود يك كمپين ايميل ماركتينگ مناسب داشته باشيد.
تنها يك دوره ديجيتال ماركتينگ خوب ميتواند اين موضوع رو پاسخ بدهد
سوشال ماركتينگ
اهميت فعاليت در شبكههاي اجتماعي بر هيچ كسب و كاري پوشيده نيست. مردم امروزه علاقه زيادي به شبكههاي اجتماعي دارند و زمان زيادي از روز را در اين شبكهها سپري ميكنند. با توجه به حضور ميلياردي در شبكههاي اجتماعي اهميت اين بستر در حوزه ديجيتال ماركتينگ كاملا مشخص است.امروزه كسب و كارهاي بسياري در شبكههاي اجتماعي فعاليت ميكنند و فروش بالايي نيز دارند در حالي كه اگر مغازه داشتند ممكن بود فروش بالايي نداشته باشند. به علاوه هزينههاي جانبي مغازه بالاتر از يك فروشگاه در شبكههاي اجتماعي است.
<< در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال تبليغات از طريق شبكه هاي اجتماعي را متفاوت تر ياد خواهيد گرفت >>
هر كسب و كاري بايد توجه كند مخاطبانش در چه شبكههايي فعاليت ميكنند و در همان شبكهها حضور فعال و مستمر داشته باشد. لزومي به ساخت اكانت در تمامي شبكههاي اجتماعي نيست.
آناليز دادههادر علم ديجيتال ماركتينگ ابزارهاي مختلفي براي آناليز ديتا وجود دارد. ديجيتال ماركتر نيز بايد به اين ابزار مسلط باشد و بتواند از طريق تحليل دادههاي به دست آمده از ابزارهاي مختلف نقاط ضعف و قوت كمپينها را پيدا كرده و آنها را بهينه سازي كند.سرچ كنسول، گوگل آناليتيكس، گوگل ادز از مهمترين ابزارها هستند كه يك ديجيتال ماركتر بايد بتواند با آنها كار كند. البته شبكههاي اجتماعي نيز در خود ابزارهايي جهت آناليز دارند كه ماركتر بايد با آنها آشنا باشد.
سخن آخردر اين مقاله به معرفي مهمترين شاخه هاي ديجيتال ماركتينگ پرداختيم. متخصص شدن در هركدام از اين شاخهها نياز به صرف وقت زيادي داد. با اين حال متخصص شدن در يك زمينه براي ورود به بازار كار كافي است. اما آشنايي با ساير شاخهها نيز ميتواند به شما كمك كند تا كسب و كار را بهتر مديريت كرده و به هدف برسانيد.
در نهايت اگر عاشق يادگيري علم ديچيتال ماركتينگ هستيد يكي از جامع ترين و بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ايران رو از دست ندهيد.