آرشیو تیر ماه 1400

آموزش بازاريابي آنلاين

بررسي اصول تبليغات و ارتباطات در فضاي ديجيتال ماركتينگ و نمونه آن در بازار ايران

۱۲ بازديد

مطابق آنچه از منظر تبليغات به عنوان نوعي ارتباط انساني مطرح مي‌شود، در اينجا نيز يك «فرستنده پيام» وجود دارد، پيام به وسيله يك «كانال» به «گيرنده» مي‌رسد تا اثر تبليغي و ترغيب به خريد انجام شود. در ديجيتال ماركتينگ هم همين قضيه وجود دارد و براي انواع كسب‌وكارها قابليت هدف گيري تبليغاتي انواع مشتريان در سطوح B2C و ‌B2B وجود دارند.

بررسي شواهد هم نشان مي‌دهد كه امروزه انواع كسب‌وكارها از كسب وكارهاي اصطلاحا «نيچ»، كسب‌وكارهاي لاكچري و كسب وكارهايي با مخاطب Mass، همه از اين فضاي بازاريابي ديجيتال بهره مند هستند. از خانواده اسنپ بگيريد كه اصولا مشتري انبوه دارد تا فروشگاه‌هاي اينترنتي كه درخت مينياتوري (بن‌ساي) مي‌فروشند، تا كمپين‌هايي كه برند لوكس «درسا» و يا توليدكنندگان خودروهاي لوكسي نظير DS در ايران اجرا كردند، همه از خوان گسترده فضاي بازاريابي آنلاين بهره مند شدند.

 

انواع كسب و كارهايي كه از ديجيتال ماركتينگ استفاده مي كنند

فروشگاه‌هاي اينترنتي: مشخصا اين كسب‌وكارها با فروش اينترنتي محصولات روزگار ميگذرانند، نمونه مشهور آنها ديجي‌كالا است، پلت‌فرمي كه با الگوگيري از غولي همچون آمازون مرزهاي موفقيت را در ايران جابه جا كرد. هر كسب و كاري كه محصولي با قابليت فروش روي اينترنت داشته باشد در اين دسته قرار مي گيرد.

توليدكنندگان سرنخ: خيلي از كسب و كارها عملا محصول و خدماتي را مستقيم از در فضاي ديجيتال عرضه نمي كنند. بلكه محصول يا خدمات آنها در دنياي آفلاين ارائه مي شود. همچون خود آكادمي ديجيتال ماركتينگ كه يك آموزشگاه حضوري در تهران است و كلاس هاي آموزش ديجيتال ماركتينگ برگزار مي كند. در چنين كسب و كارهايي بدست آوردن يك سرنخ از مخاطبان هدف همچون شماره تماس، ايميل و … اهميت بسياري دارد كه به بهترين شكل مي توانند در فضاي ديجيتال با معرفي خدمات خود اطلاعات علاقمندان را جمع آوري كرده و سپس براي بازاريابي تلفني و حتي حضوري اقدام كنند.پابليشرها: كساني كه از طريق عرضه محتواي رايگان براي مخاطب تبليغ دريافت مي كنند. سايت هاي خبري و آموزشي از اين قبيل هستند. براي مثال شما در سايت “ورزش ۳” اخبار ورزشي و در سايت “چطور” مقالات آموزشي را به رايگان مطالعه مي كنيد و آن سايت ها از انتشار تبليغات كسب درآمد مي كنند.

پلت‌فرم‌هاي دوسويه: اين‌ها كسب وكارهايي هستند كه از طريق ايجاد ارتباط دو دسته مخاطب، كسب سود مي‌كنند. دو دسته اي كه سرويس‌دهنده و سرويس‌گيرنده‌ي يك خدمت/محصول هستند. مثلا ديوار، ايوند و حتي اسنپ از اين جمله‌اند.

كسب‌وكارهاي SAAS: يك مفهوم تكنولوژيك كه براساس فضاي ابري كار مي‌كند. فعالان اين دسته به جاي فروش يكباره محصول و واگذاري دائم آن، حق استفاده از آن را به نوعي اجاره مي‌دهند. ربات ايران سوشال و سرويس‌هاي CRM كه به ازاي پرداخت شارژ ماهانه قابل استفاده‌اند، از اين جمله‌اند.

 

مقايسه ارتباطات يكپارچه بازاريابي با كانالهاي ديجيتال ماركتينگ

در بازاريابي كلاسيك ابزارهايي براي بازاريابي محصولات يك كسب وكار وجود دارند كه لازم است به نحوي يكپارچه عمل كنند. در بين اين ابزارها با ابزارها و كانال‌هاي بازاريابي ديجيتال، مشابهت‌‌ها و تفاوت‌هايي وجود دارد.

 

منبع: آكادمي دهبان

ديجيتال ماركتينگ چيست ؟ خدمات و مزاياي آن

۱۰ بازديد

در سال ۱۳۹۹ مهمترين سوالي كه براي مديران بازاريابي پيش مي‌آيد اين است چقدر از بودجه تبليغات خود را به ديجيتال ماركتينگ اختصاص دهند؟ خدمات ديجيتال ماركتينگ چيست و كداميك موثرتر هستند؟

  1. در سال‌هاي اخير ديگر مردم وقتشان رو كمتر با خواندن روزنامه يا ديدن تبليغات در تلويزيون سپري مي‌كنند؛ بخش زيادي از زمان مشتريان شما پاي تلفن همراه يا كامپيوتر يا تبلت مي‌گذرد و شما بايد بتوانيد در آنجا با مشتريان خود ارتباط برقرار كنيد.
  2. اگر شما صاحب كالا يا خدمات هستيد و مي‌خواهيد ارتباط مؤثرتر و موفق‌تري با مخاطبين برند خود داشته باشيد بي‌شك حضور شما در رسانه‌هاي ديجيتال ضروري است. ديجيتال ماركتينگ ديگر ترندي در حوزه بازاريابي نيست بلكه برعكس يك ابزار است براي موفقيت در حوزه بازاريابي و البته تبليغات، چرا كه برخلاف ديگر ترندهاي بازاريابي، شما هر فعاليت خود را مي‌توانيد اندازه‌گيري كنيد.
  3. در يك تعريف ساده، بازاريابي ديجيتال تبليغ محصولات و خدمات با استفاده از دستگاه‌هاي الكترونيكي يا اينترنت است. اين برنامه شامل پيام رساني متني،ويدئو، اپليكيشن، پادكست‌ها، بيلبوردهاي الكترونيكي، تلويزيون ديجيتال و كانال هاي راديويي و غيره است.  بازاريابي ديجيتال به يك سازمان امكان مي‌دهد كمپين ها، محتوا و استراتژي خود را تجزيه و تحليل كند تا بفهمد چه كاري انجام مي‌دهد.

 

تبليغات ديجيتال در برابر تبليغات سنتي، كداميك را انتخاب كنيم؟

طبق پيش‌بيني‌هايي كه صورت گرفته و بخش بزرگي از آن محقق شده است، حجم تبليغات ديجيتال از تبليغات سنتي در كشورهاي توسعه يافته سبقت گرفته و اين ترند در ايران نيز در حال شكل گرفتن است.

 

تفاوت بازاريابي آفلاين با ديجيتال ماركتينگ چيست ؟

مهمترين نكته در اهميت و تفاوت ديجيتال ماركتينگ با ديگر ابزارهاي بازاريابي Marketing در بخش تعاملي آن است. فضاي وب و شبكه هاي اجتماعي Social Networks امكاني را در اختيار صاحبان كالا و خدمات مي‌‎دهد تا بتوانند بدون واسطه با مخاطب يا مشتري خود تعامل كنند.

همچنين ديجيتال ماركتينگ برخلاف مابقي ابزارهاي تبليغاتي و بازاريابي سنتي قابل اندازه‌گيري است و اين موضوع مهمترين ويژگي آن است. با تعريف شاخص اندازه گيري كليدي KPI مي‌توان ميزان موفقيت يك كمپين تبليغات ديجيتال را نسبت به بودجه و هزينه انجام شده اندازه‌گيري كرد؛ چيري كه در مورد رسانه‌هاي آفلاين همچون تبليغ در نشريات و بيلبورد قابل محاسبه نيست و در مورد تبليغات تلويزيوني نيز به شكل دقيق اندازه گيري نمي‌شود.

 

اما سوال بعدي اين است كه خدمات ديجيتال ماركتينگ چيست ؟

به طور كلي در دو بستر وب و شبكه هاي اجتماعي ارائه مي‌شود:

 

بستر وب

  • بهينه سازي موتور جستجو يا سئو ماركتنيگ
  • طراحي وب سايت
  • تبليغات ديجيتال مانند تبليغات همسان و تبليغات بنري و تبليغات كليكي
  • ايميل ماركتينگ يا بازاريابي از طريق ايميل
  • بازاريابي توليد محتوا مانند تهيه و تاليف مقاله ، ريپورتاژ آگهي و روابط عمومي الكترونيك
  • بازاريابي ويدئوي يا ويدئو ماركتينگ
  • تبليغات در گوگل يا گوگل ادز يا گوگل ادوردز
  • صفحات فرود يا لندينگ پيج

 

بستر شبكه هاي اجتماعي

  • اينفلوئنسر ماركتينگ
  • بازاريابي توليد محتوا
  • كمپين ديجيتال مانند كمپين توليد محتوا توسط كاربر UGC
  • تبليغات در شبكه هاي اجتماعي مانند تبليغات اينستاگرام ، تبليغات تلگرام

منبع: لاوان