۷ استراتژي بازاريابي ديجيتال كه بسيار كاربردي است

۲۷ بازديد

۷ استراتژي بازاريابي ديجيتال كه بسيار كاربردي است

داشتن استراتژي بازاريابي ديجيتال تاثير به سزايي در تبليغات آنلاين دارد . در اين مقاله ۷ استراتژي بازاريابي ديجيتال كه بسيار كاربردي است را شرح خواهيم داد و توضيح مي‌دهيم كه چگونه يك استراتژي جامع ديجيتال ايجاد كنيم؟
هيچ مشكلي وجود ندارد كه در بخش تدوين استراتژي بازاريابي كسب و كارتان بازاريابي ديجيتال را هم قرار دهيد. به اين ترتيب شما توانايي جذب كردن مصرف كنندگان و كسب‌و‌كارهايي كه هميشه آنلاين هستند را خواهيد داشت.اين چشم انداز مي‌تواند سرعت شما را هنگامي‌كه كسب و كارتان در حال توسعه است، چند برابر كند. بازاريابي ديجيتال امروزه از روش هاي مختلفي انجام مي‌شود. شما چگونه مي‌خواهيد استراتژي بازاريابي ديجيتال خود را ايجاد، تنظيم و حفظ كنيد؟

پاسخ كامل سوالات شما در دوره بازاريابي ديجيتال عادل طالبي


استراتژي بازاريابي ديجيتال چيست؟


بطور خلاصه: استراتژي ديجيتال ماركتينگ مجموعه‌ اقداماتي است كه كمك مي‌كند به اهدافتان دست پيدا كنيد. اصطلاح “استراتژي” به نظر ترسناك است، اما تاثير يك استراتژي ديجيتال درست، براي يك كسب‌و‌كار بسيار شگفت انگيز است.

به عبارت ساده‌تر، استراتژي يك برنامه‌ عملياتي براي رسيدن به يك يا چند هدف مطلوب است. به طور مثال، هدف اصلي شما ممكن است منجر به افزايش 25 درصدي مخاطبان شما نسبت به سال گذشته شود.بسته به مقياس كسب‌و‌كار شما، استراتژي بازاريابي شما شامل چندين هدف و بخش‌هاي مختلف مي‌گردد، اما داشتن نگاه ساده به استراتژي نيز به شما كمك مي‌كند به اهدافتان دست پيدا كنيد.عليرغم ساده سازي عبارت استراتژي، بدون شك مي‌توانيد به يك ساختار دشوار هم دست‌ يابيد. در ابتدا مي‌خواهيم ببينيم يك كمپين بازاريابي ديجيتال چيست و سپس به 7 راهكار بازاريابي كه براي استراتژي بازاريابي ديجيتال شما بسيار موثر است مي‌پردازيم.


كمپين بازاريابي ديجيتال چيست؟


توجه داشته باشيد كه نبايد استراتژي ديجيتال ماركتينگ را با كمپين ديجيتال ماركتينگ يكسان بدانيد، اما چگونه مي‌توانيم اين دو را از هم تشخيص دهيم.همانطور كه قبلا ذكر شد، استراتژي ديجيتال مجموعه‌ اقداماتي است كه كمك مي‌كند تا به اهداف بازاريابي‌تان دست پيدا كنيد. كمپين‌هاي ديجيتال ماركتينگ مانند بلوك‌هاي ساختمان يا مجموعه اقداماتي در استراتژي شما هستند كه شما را به سمت هدفتان حركت مي‌دهند.بطور مثال، ممكن است تصميم بگيريد يك كمپين براي به اشتراك گذاري برخي محتواهاي با اهميتتان در توييتر راه اندازي كنيد تا مخاطبان بيشتري را از طريق اين كانال بدست آوريد. اين كمپين بخشي از استراتژي شما براي توليد مخاطبان بيشتراست.به اين نكته توجه داشته باشيد اگر يك كمپين چندين سال هم طول بكشد به عنوان يك استراتژي انتخاب نمي‌شود، بلكه يك تاكتيك در كنار ساير كمپين‌ها براي ايجاد استراتژي شما مي‌باشد.در حال حاضر با اصول اوليه استراتژي ديجيتال و كمپين ديجيتال ماركتينگ آشنا شده‌ايد.

يادگيري كامل كمپين نويسي در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال


چگونه يك استراتژي جامع ديجيتال ايجاد كنيم؟

۱. پرسوناي خريداران خود را ايجاد كنيد


براي هر استراتژي بازاريابي (آفلاين يا آنلاين) شما بايد بدانيد براي چه كساني بازاريابي مي‌كنيد. بهترين استراتژي بازاريابي ديجيتال اين است كه برپايه شخصيت يا پرسوناي خريداران ايجاد شود و اولين قدم در استراتژي ساخت پرسوناي خريداران است.

پرسوناي خريداران، مشتريان ايده آل شما را نشان ميدهد. مي‌توانيد با تحقيق، نظر سنجي و مصاحبه با مخاطبان هدفتان آن رابدست آوريد. بسيار مهم است كه اين اطلاعات را بصورت حقيقي بدست آوريد.براي ايجاد تصويري از پرسوناي خودتان، تحقيقاتي پيرامون تركيبي از مشتريان، چشم اندازها و همچنين افرادي كه خارج ليست اطلاعات تماس شما قرارگرفته‌اند و همتراز با مخاطبان هدفتان هستند، انجام دهيد.اما چه نوع اطلاعاتي بايد براي پرسوناي خريدارانتان جمع آوري كنيد و آنها را به كسي كه استراتژي بازاريابي ديجيتال شما را انجام مي‌دهد تحويل دهيد؟


اطلاعات كمي (دموگرافيك)

موقعيت

با استفاده از ابزار وب آناليزها مانند گوگل آناليتيكس مي‌توانيد متوجه شويد ترافيك وب سايت شما از كجا مي‌آيد.


سن

بسته به كسب و كار شما ممكن است سن مخاطبان شما مرتبط باشد يا نباشد. بهتر است اين داده‌ها را جمع آوري كنيد و گرايش‌هاي موجود را در پايگاه داده‌هاي مشتري شناسايي كنيد.


درآمد

 بهتراست جمع آوري اطلاعات حساس مانند درآمد شخصي افراد در مصاحبه حضوري از خود شخص پرسيده شود، ممكن است برخي افراد علاقه‌اي به اشتراك گذاري اين قبيل اطلاعات از طريق فرم نداشته باشند.


عنوان شغلي

  عنوان شغلي مي‌تواند يك ايده كلي از مشتريانتان به شما بدهد و بيشتر مربوط به شركت‌هاي بازاريابي B2B است.
 
اطلاعات كيفي (روانشناسي)

اهداف

  شما ممكن است بسته به نيازي كه خدمات يا محصولاتتان براي رفع آن ايجاد شده‌اند، از قبل ايده خوبي براي رسيدن به اهدافتان در نظر گرفته باشيد. با اين حال بهتر است براي تثبيت فرضيات خود با مشتريان، كارشناسان فروش داخلي و نمايندگان خدمات مشتريان صحبت كنيد.


چالش‌ها

دوباره با مشتريان، فروشندگان و نمايندگان خدمات مشتريان تماس بگيريد تا مشكلات رايج مخاطبانتان را پيداكنيد.


سرگرمي‌ها و علاقه مندي‌ها

 با مشتريان و افرادي كه با مخاطبان مورد نظر شما هماهنگي دارند صحبت كنيد. بطور مثال اگر شما يك برند مد هستيد بايد بدانيد آيا مخاطبان شما علاقمند به تناسب اندام و تندرستي هستند، بر اين اساس مي‌توانيد محتواهاي آينده خود را پياده سازي كنيد.


اولويت‌ها

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد كسب و كارتان  با مشتريان و مخاطبان مورد نظر خود بيشتر صحبت كنيد. بطور مثال، اگر شما يك شركت نرم افزاري B2B هستيد، دانستن اين موضوع كه مخاطبان شما احتمالا ارزش پشتيباني مشتري را بالاتر از قيمت رقابتي مي‌دانند، مي‌تواند بسيار ارزشمند باشد.اين اطلاعات را بدست بياوريد و مانند ماركتينگ مولر (در عكس زير) يك يا چندين پرسونا ايجاد كنيد، و اطمينان حاصل كنيد كه آن‌ها در هسته استراتژي بازاريابي ديجيتال قرار دارند.
 
۲. اهداف و ابزار بازاريابي ديجيتالي مورد نيازتان را شناسايي كنيد


اهداف بازاريابي شما بايد به اهداف كسب و كارتان متصل باشد. بطور مثال، اگر هدف كسب و كار شما افزايش 20 درصدي درآمد باشد يا  هدف شما به عنوان يك بازارياب ممكن است افزايش 50 درصدي ليد يا مخاطب از طريق وب سايت باشد تا از اين طريق شركت خود را به موفقيت نزديكتر كنيد.هدف شما هرچه هست، بايد بدانيد كه چگونه آنرا اندازه گيري كنيد، مهم تر از آن اينكه در واقع قادر به اندازه گيري آن باشيد(بطور مثال، ابزار بازاريابي ديجيتال مناسب در اختيار داشته باشيد). چگونه كارآيي استراتژي بازاريابي ديجيتال خود را اندازه گيري مي‌كنيد؟
پاسخ اين سوال براي هركسب و كاري متفاوت است و به هدف شما بستگي دارد، اما يك امر ضروري براي حصول اطمينان از درستي كارتان است. چراكه اين معيارها به شما در تنظيم استراتژي‌هاي آينده تان كمك مي‌كند. براي بدست آوردن تمام اطلاعات مربوط به بازاريابي و فروش شما مي‌توانيد از افزونه Reporting در‌ هاب اسپات استفاده كنيد.
 
۳. كانال‌هاي بازاريابي ديجتال خود را ارزيابي كنيد.

هنگامي كه كانال‌هاي ديجيتال ماركتينگ و دارايي‌هاي خود را براي درج در استراتژي تان در نظر مي‌گيريد، بهتر است ابتدا تصوير بزرگتري را در نظر بگيريد چرا كه اين‌كار از غرق شدنتان جلوگيري خواهد كرد. با استفاده از چارچوب‌هاي “رسانه‌هايي كه مالكيت آن‌ها را داريد” ، “رسانه‌هايي كه آن‌ها را بدست آورده‌ايد” و “رسانه‌هايي كه براي آن‌ها هزينه پرداخت كرده‌ايد” مي‌توانيد ابزارها و دارايي‌هاي ديجيتال خود را تقسيم‌بندي كنيد.
رسانه‌هاي شما شامل تمام رسانه‌هايي است كه به برند يا شركت شما متعلق باشد ، از جمله وب سايت شما، پروفايل شبكه‌هاي اجتماعي، محتوا يا تصاوير وبلاگ. رسانه‌هاي شما آن‌هايي هستند كه كسب و كار شما كنترل كامل آن‌ها را در دست داشته باشد. همچنين مي‌تواند شامل برخي از محتواها خارج وب سايت شما باشد، مانند يك وبلاگ كه آن را در medium منتشر مي‌كنيد.


رسانه‌هاي بدست آمده يا اكتسابي (Earned media)


Earned media يا رسانه‌هاي اكتسابي اشاره به بازاريابي دهان به دهان دارد كه افراد شما را در كانال‌هاي مختلف تبليغ مي‌كنند بدون اينكه شما هزينه اي پرداخت كنيد. مانند محتواهاي شما كه در وب‌سايت‌هاي ديگر قرار مي‌گيرند، كارهاي مربوط به روابط عمومي يا PR كه انجام مي‌دهيد و يا بازخوردي كه از تجربه مشتري راضي دريافت مي‌كنيد. شما مي‌‌توانيد با ذكر شدن نامتان در يك مجله و يا از طريق انتشار محتواهاي شما توسط مشتريان و يا دريافت يك نقطه نظر مثبت در واقع يك رسانه براي خود كسب كنيد.

<< در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال تبليغات از طريق شبكه هاي اجتماعي را متفاوت تر ياد خواهيد گرفت >>



رسانه‌هاي پولي و يا Paid media

رسانه‌اي كه براي تبليغات از طريق آن‌ها بايد پول پرداخت كنيم. شركتها يا سازمان‌ها براي اينكه مشتريان را جذب كسب و كارشان كنند به رسانه‌ها هزينه پرداخت مي‌كنند. اين رسانه‌ها شامل مواردي همچون گوگل ادز، تبليغات شبكه‌هاي اجتماعي، تبليغات همسان يا نيتو ( مانند پست‌هاي sponsored در وب سايت‌هاي ديگر) و هر رسانه ديگري هستند كه براي ديدشدن يك برند در آن‌ها بايد هزينه پرداخت شود.ليستي از اين رسانه‌ها را در يك اكسل طبقه بندي كنيد، بطوري كه يك تصوير واضح از رسانه‌هاي موجود، رسانه‌هاي اكتسابي و رسانه‌هايي كه بايد براي آن‌ها پول پرداخت كنيد در ذهن‌تان داشته باشيد.استراتژي بازاريابي ديجيتال شما ممكن است تركيبي از كانال‌هاي مختلفي باشد و در صورتي كه همه‌ي اينها بايكديگر و همزمان كار كنند به دستيابي به اهدافتان كمك ‌كند. بطور مثال ممكن است يك تكه از محتواي شما برروي لندينگ پيجي از يك وب سايت باشد. براي افزايش تعداد مخاطبان از طريق محتوا، بايد تمام تلاشتان را كنيد كه يك محتواي كاملا جذاب ايجاد كنيد، به گونه‌اي كه اين محتوا از طريق افراد ديگر در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته شود. چنين كاري افزايش ترافيك را درپي خواهد داشت.براي موفقيت محتوايي كه توسط شما توليد شده است آن‌را در صفحه ي فيس بوكتان قرار دهيد اما براي ديده شدن بيشتر پولي به ازاي آن پرداخت كنيد.اين دقيقا مانند اين است كه 3 نفر در كنار هم كاركنند تا به هدفشان برسند. البته، اجباري نيست كه از سه نفر استفاده شود. اگر در رسانه‌هايي كه مالكش خودتان هستيد و رسانه‌هاي اكتسابي يا earned media موفق هستيد، ممكن است كه ديگر نيازي به سرمايه گذاري در رسانه‌هاي پولي نباشد. براي رسيدن به اهدافتان بهترين راه حل را ارزيابي كنيد و سپس كانال‌هايي كه براي كسب و كار شما مناسب است رابه استراتژي خود اضافه كنيد.در حال حاضر مي‌دانيد كه از چه مواردي استفاده مي‌كنيد، از همين حالا مي‌توانيد شروع كنيد وتصميم بگيريد كه چه مواردي را نگهداريد و چه مواردي را حذف كنيد.


۴. بررسي و برنامه‌ريزي براي رسانه‌هايي كه متعلق به خودتان است

در قلب بازاريابي ديجيتال، رسانه‌هايي وجود دارند كه متعلق به شما هستند و تقريبا هميشه محتوا را شكل مي‌دهند. هر پيامي كه برند شما منتشر مي‌كند بطور عمومي مي‌تواند به عنوان محتوا طبقه بندي گردد. مانند يك صفحه از سايت شما، توضيحات محصول، پست‌هاي وبلاگ، كتاب‌هاي الكترونيكي، اطلاعات اينفوگرافيك يا پست‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي. پس ميتوان گفت توليد محتواي با كيفيت و يونيك به شما كمك مي‌كند تا بازديدكنندگان سايتتان را به مخاطب (ليد) و مشتري تبديل كنيد و كمك مي‌كند تا برندينگ شما ارتقا پيدا كند. همچنين مي‌توانيد رتبه خود را در موتورهاي جستجو ارتقا دهيد.براي ساخت استراتژي بازاريابي ديجيتال خود، تصميم بگيريد كه چه محتوايي به شما كمك مي‌كند تا به اهداف خود برسيد. اگر هدف شما اين باشد كه بخواهيد افزايش 50 درصدي در تعداد افرادي داشته باشيد كه از طريق وب‌سايت به شما رجوع مي‌كنند؛ بعيد است كه بخواهيد صفحه درباره ي ما در استراتژي شما گنجانده شود.اگر شما يك كتاب الكترونيكي تهيه كرده باشيد و آنرا برروي وب سايتتان قرارداده باشيد و از طريق يك فرم اطلاعات مشتريان را دريافت كنيدو سپس كتاب خودتان را ارسال كنيد احتمالا از اين طريق مخاطبان بيشتري را دريافت خواهيد كرد. در ادامه خلاصه‌اي از فرآيندي آمده است كه از طريق آن مي‌توانيد از محتوا براي رسيدن به اهداف بازاريابي ديجيتال خود استفاده كنيد.


محتواي موجود خود را بررسي كنيد.

محتواي موجود خودتان را ليست كنيد و به هركدام براساس اينكه كدام يك كارايي بهتري براي رسيدن به اهدافتان را دارد رتبه بندي كنيد. بطورمثال اگر هدف شما توليد ليد است ، به محتواي‌هايي كه بيشترين ليد را براي سايت شما آورده‌اند بالاترين رتبه را بدهيد.ممكن است كه يك پست وبلاگ خاص، يك كتاب الكترونيكي يا حتي يك صفحه خاص در وب سايت شما وجود داشته باشد كه ليد بيشتري را جذب كرده باشد.ايده دراينجا اين است كه در حال حاضر چه چيزي به خوبي در حال كار كردند است و برطبق آن برنامه ريزي كنيد.


شناسايي گپ‌ها در محتواي موجود شما

 

براساس پرسوناي خريداران، هرگونه گپ را مي‌توانيد در محتوا شناسايي كنيد.اگر شما يك آموزشگاه تدريس رياضي داريد و در تحقيقاتي كه درباره پرسونايي مخاطبانتان انجام داديد متوجه شديد كه بزرگترين چالش شما پيدا كردن راهي براي ايجاد اشتياق در مطالعه است. اما شما هم هيچ گونه محتوايي در اين مورد نداريد، بنابراين شروع به توليد محتواي جذاب مي‌كنيد.و يا احتمالا با بررسي محتواي موجود، شايد شما متوجه شويد كه كتاب‌هاي الكترونيكي مي‌تواند تاثير بسزايي روي مخاطبان شما داشته باشد و مخاطبان بسياري را به مشتريان تبديل كند (حتي بيشتر از برگزاري يك وبينار ). بتابراين در مورد كيس آموزشگاه رياضي شما ممكن است در نهايت تصميم به اضافه كردن يك كتاب الكترونيكي در مورد “چگونه با اشتياق بيشتري مطالعه كنيم؟” كنيد. اين موضوع مي‌تواند به جذب مخاطباني كه چنين چالشي را دارند منجر شود.

تنها يك دوره ديجيتال ماركتينگ خوب مي‌تواند اين موضوع رو پاسخ بدهد
 
يك برنامه محتواي ايجاد كنيد

براساس يافته‌هاي شما و گپ‌هاي كه شناسايي كرده‌ايد، يك طرح محتوا را تهيه كنيد كه حاوي مطالب مورد نياز براي رسيدن به اهدافتان ‌باشد. اين طرح بايد شامل موارد زير مي‌گردد:
عنوان

فرمت

هدف

كانال‌هاي تبليغاتي

چرا شما چنين محتوايي را ايجاد مي‌كنيد

سطح اولويت (براي كمك به شما در تصميم گيري در مورد آنچه كه به شما بيشترين هيجان را مي‌دهد)

۵. بررسي و برنامه ريزي براي رسانه‌ها ي اكتسابي يا earned media

ارزيابي رسانه‌هاي اكتسابي قبلي شما مي‌تواند كمك كند تا در كدام رسانه‌ها تمركز كنيد. نگاه كنيد كه ترافيك و مخاطبان شما از كجاها بدست مي‌آيند. بدين صورت مي‌توانيد به رسانه‌هاي اكتسابي خود رتبه بدهيد.شما مي‌توانيد اطلاعاتي از ابزارهاي مانند گوگل آناليتيكس بدست بياوريد.


ممكن است شما متوجه شويد يك مقاله تخصصي مرتبط به صنعت شما مي‌تواند تعداد زيادي ترافيك را به وب سايت شما منتقل كند يا اينكه لينكدين جاي است كه اكثر مردم محتواي شمارا را در آن به اشتراك مي‌گذارند. كه اين هم به نوبه‌ي خود باعث ترافيك بسياري مي‌شود.ايده اين است كه بتوانيد تصويري از رسانه‌هاي اكتسابي بسازيد و داده‌هاي مهمي بدست بياوريد كه شما را در دستيابي به اهدافتان ياري كند. با اين حال، اگر چيز جديدي وجود داشته باشد كه تا به حال آزمايش نكرده‌ايد حتما امتحان كنيد.


۶. بررسي و برنامه ريزي رسانه‌هاي پولي paid media

اين فرآيند شامل بسياري از فرآيندهاي مشابه مي‌شود: براي اين منظور بايستي رسانه‌هاي پولي خود در هر يك از پلت‌فرم‌ها بصورت جداگانه ارزيابي كنيد (مانند گوگل ادز، فيس بوك، توييتر و غيره). بايد بدانيد كه چه چيزي ممكن است در دستيابي به اهداف فعلي شما كمك مي‌كند.اگر شما مبلغ بسياري براي ادوردز خرج كنيد و نتايجي را كه انتظار داشتيد را مشاهده نمي‌كنيد، شايد زمان آن باشد كه رويكرد خود را اصلاح كنيد يا آنرا بطور كامل رها كنيد و تمركز خود را برروي پلت فرم ديگري كه به نظر مي‌رسد نتايج بهتري را در پي دارد بگذاريد.در پايان فرآيند شما بايد يك ايده روشن در مورد رسانه‌هاي پولي كه مي‌خواهيد از آن استفاده كنيد يا از استراتژي خود حذف كنيد داشته باشيد.


۷. تجميع تمام موارد

شما برنامه ريزي و تحقيق خود را انجام دهيد و در نهايت يك ديدگاه جامع از عناصر استراتژي بازاريابي ديجتال خود بدست آوريد. همه مواردي كه شما بايد در نهايت داشته باشيد عبارت‌اند از:


يك پروفايل شفاف از پرسوناي مخاطبان

يك يا چند هدف خاص بازاريابي

فهرستي از رسانه‌هاي موجود ، اكتسابي و رسانه‌هاي پولي

بررسي رسانه‌هاي موجود ، اكتسابي و رسانه‌هاي پولي

ايجاد برنامه توليد محتوا براي حال و آينده

اكنون، وقت آن است كه همه اينها را باهم تركيب كنيم تا يك سند استراتژي يك پارچه ايجاد كنيم. بياييد دوباره به تعريف استراتژي بازاريابي ديجيتال بازگرديم: مجموعه‌ اقداماتي كه به شما كمك مي‌كند با استفاده از بازاريابي آنلاين به اهدافتان برسيد.

در نهايت اگر عاشق يادگيري علم  ديچيتال ماركتينگ هستيد يكي از جامع ترين و بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ايران رو از دست ندهيد.

منبع:وب رمز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.