تينا پورشاهيدنويسنده: تينا پورشاهيدشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۹۷ ساعت ۱۱:۰۰درآمد بازاريابي ديجيتال سال ۲۰۱۷ بيشتر از بازاريابي دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال تلويزيوني بودتوييتر تلگرامذخيره بر اساس گزارش مؤسسهي IAB، درآمد حاصل از بازاريابي ديجيتال در مقايسه با بازاريابي تلويزيوني، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ رشد چشمگيري داشته است.
بر اساس آخرين گزارش مربوط به درآمد بازاريابي ديجيتال از مؤسسهي IAB، بازاريابي ديجيتال در سال ۲۰۱۷ رشد خوبي داشته است و با افزايش ۲۱ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۶، درآمد حاصل از بازاريابي ديجيتال حدود ۸۸ ميليارد دلار تخمين زده ميشود.
اين گزارش توسط PricewaterhouseCoopers و به سفارش مؤسسهي IAB تهيه شده است. به نظر ميرسد هر سال شاهد ركورد جديدي از درآمدهاي مالي ناشي از بازاريابي ديجيتال هستيم. بعد از يك دهه بحرانهاي مالي، ظاهرا در دوران طلايي سرمايهگذاري در اين بخش قرار داريم و بازاريابي ديجيتال به نقطه عطفي رسيده است و ميتوان بهعنوان بازاري تجاري و درآمدزا روي آن حساب كرد.
مقالهي مرتبط:سلطه كامل گوگل و فيسبوك بر صنعت بازاريابي ديجيتال
بر اساس گزارش IAB، براي اولين بار در طول تاريخ، در آمد حاصل از بازاريابي ديجيتال از درآمد بازاريابي تلويزيوني بيشتر شده است. IAB مجموع هزينههاي بخش بازاريابي تلويزيوني و تلويزيون كابلي را حدود ۷۰.۱ ميليارد دلار و هزينه صرفشده براي بازاريابي ديجيتال را در همين بازه زماني ۸۸ ميليارد دلار برآورد كرده است.
البته بازاريابي تلفني همچنان مورد توجه شركتها و مؤسسات است. در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ مجموع هزينههاي صرفشده براي بازاريابي ديجيتال حدود ۴۹.۹ ميليارد دلار رشد داشت كه اين رقم يعني درآمد حاصل از تبليغات سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶، در حدود ۵۷ درصد افزايش يافته است. هر ساله درآمد حاصل از بازاريابي ديجيتال حدود ۳۶ درصد رشد ميكند كه سال ۲۰۱۷ اين رشد به ۵۷ درصد رسيد.
تبليغات اينترنتي
در عين حال، درآمد حاصل از بازاريابي ديجيتال ويديويي با ۳۳ درصد رشد به ۱۱.۹ ميليارد دلار، درآمد حاصل از بازاريابي در بخش ويديوهاي موبايل با ۵۴ درصد رشد به رقمي حدود ۶.۲ ميليارد دلار، درآمد حاصل از بازاريابي شبكههاي اجتماعي با ۳۶ درصد رشد به ۲۲.۲ ميليارد دلار و درآمد حاصل از بازاريابي رسانههاي دوره جامع بازاريابي ديجيتال صوتي ديجيتال با ۳۹ درصد افزايش به ۱.۶ ميليارد دلار رسيد. تبليغات حاصل از موتورهاي جستجو و نصب بنرهاي تبليغاتي در سايتها هم به ترتيب با ۱۸ و ۲۳ درصد افزايش روبهرو بود.
يكي از مديران مؤسسهي پرايسواترهاوس كوپرز آمريكا (PwC) به نام ديويد سيلورمن، معتقد است كه چهار عامل اصلي منجر به رشد پايدار در اين حوزه ميشوند؛ پيشرفت تكنولوژيكي، توانايي هدف قرار دادن مخاطبان در مقياسي وسيع، دسترسي به پلتفرمهايي كه توسط افراد بهصورت مستقيم اداره ميشود و براي تبليغات تجاري در حوزههاي كوچك به كار ميرود و در نهايت افزايش برندهايي كه بهصورت مستقيم و آنلاين محصولات خود را به مصرفكنندگان ميفروشند.
تبليغات اينترنتي
IAB معتقد است در گذشته افزايش درآمد حاصل از تبليغات تنها مربوط به افرادي بود كه تصميم ميگرفتند محصول جديد خود را تبليغ كنند و در اصل افزايش درآمد حاصل از ورود شركتهاي جديد به بازار بود؛ ولي در حال حاضر قضيه شكل ديگري به خود گرفته است. آموزش آنلاين بازاريابي ديجيتال مؤسسات و شركتها تمايل دارند پوششدهي خوبي از محصولات و توانمنديهاي خود در فضاي ديجيتال ارائه بدهند و همگرايي مطلوبي در بحث بازاريابي ديده ميشود.
ديويد سيلورمن معتقد است:
فاجعهاي بزرگ در حال وقوع است. مردم در حال فاصله گرفتن از رسانههاي سنتي هستد. در فضاي رسانه، خصوصا در بخش ويديو شاهد همگرايي خوبي خواهيم بود. زماني مردم فقط از طريق تلويزيوني كه در اتاق نشيمنشان آموزش جامع بازاريابي آنلاين بود با جهان در ارتباط بودند؛ ولي اكنون در هر جايي كه باشند در جريان مسائل روز قرار دارند.
آنا باگر، معاون ارشد مديرعامل IAB در حوزه ابتكارات جديد صنعتي، معتقد است:
اين حق به كاربران داده شده است كه در هر زمان، از هر پلتفرمي كه ميخواهند استفاده كنند.
اين گزارش زماني منتشر شده است كه صحبتهاي زيادي در مورد فيسبوك و گوگل مطرح ميشود و به نظر ميرسد انتظارات مالي اين دو شركت بالاتر از قبل رفته است. البته اين گزارش به تفكيك وضعيت شركتها و درآمد هر كدام از بازاريابي ديجيتال را مشخص نكرده است؛ ولي مشخص كرده كه ۷۴ درصد هزينههاي بازاريابي مربوط به سهماههي پاياني سال ۲۰۱۷ متعلق به ۱۰ برند معروف تبليغاتي در جهان است.آموزش بازاريابي آنلاين در گذشته عددي بين ۷۰ تا ۷۵ درصد درآمد كل بازاريابي مربوط به اين شركتها بود و اكنون هم در همين محدوده قرار دارند.
منبع: زوميت