يكي از بهترين روشهاي يادگيري ديجيتال ماركتينگ، شركت در دورههاي آنلاين بازاريابي ديجيتال است. شايد فكر كنيد با وجود محتواي آموزشي خوب و با كيفيت در سايتهاي مختلف، منابع و مراجع آنلاين، يوتيوب، آپارات و پلتفرمهاي ويدئويي، چه نيازي به شركت در يك دوره ديجيتال ماركتينگ وجود دارد؟ پاسخ روشن است. هنگامي كه در ابتداي مسير يادگيري هستيد، مراجعه به اين منابع و مراجع بيشتر از آنكه يادگيري به همراه داشته باشد، موجب سر درگمي بين محتواهاي بسيار گوناگون ميشود. فضاي بازاريابي ديجيتال، يك فضاي تخصصي با انواع و اقسام موضوعات تخصصي است. با شركت در يك دوره خوب و با كيفيت، شما اين مسير را گام به گام طي ميكنيد. بعد از آن، ميتوانيد با استفاده از منابع در دسترس، يادگيري را عمق ببخشيد.
دوره حضوري يا دوره آنلاين؟ سوال اين است!
دورههاي حضوري مزاياي خود را دارند اما به دلايل مختلف، حضور در آنها براي همه امكانپذير نيست. از موضوعات مربوط به زمان و مكان برگزاري تا تداخل با ساعات كاري باعث ميشود حضور در دورههاي حضوري با وجود مزاياي غير قابل انكاري كه دارند، براي همه وجود نداشته باشد. امورزه، دورههاي آنلاين نسبت به دورههاي حضوري مزيتهاي قابل توجهي دارند.
دورههاي آنلاين برخط يا دورههاي آنلاين از پيش ضبط شده؟
دورههاي آنلاين به دو شكل به متقاضيان ارائه ميشوند. برخي از دورههاي بازاريابي ديجيتال در قالب ويدئوهاي آموزشي از پيش ضبط شده با كيفيت استوديويي هستند و بعضي بهشكل وبينار توسط مدرس مربوطه برگزار ميشوند و شما بايد در روزها و ساعات مشخصي آنلاين باشيد. هر دو روش مزايا و معايب خاص خود را دارد. به همين دليل امروزه بيشتر متقاضيان، دورههايي را انتخاب ميكنند كه از هر دو روش به شكل درستي دوره ديجيتال ماركتينگ استفاده شده باشد.
7 ويژگي مهم يك دوره بازاريابي ديجيتال
1- ويدئوي آموزشي ديجيتال ماركتينگ به همراه وبينار
يكي از مزاياي دورههاي با ويدئوهاي از پيش ضبط شده اين است كه شما محدوديت زماني براي شركت در كلاس نداريد و ميتوانيد در هر ساعتي ويدئوها را تماشا كنيد. اگر كارمند يا دانشجو هستيد و با زمانبندي كلاسهاي آنلاين مشكل داريد، اين نوع دوره بازاريابي ديجيتال براي شما مناسب است. علاوه بر اين، ميتوانيد بارها و بارها ويدئوها را نگاه كنيد. شايد در ابتدا به نظر برسد كه در اين كلاسها تعامل با مدرس كاهش پيدا ميكند، اما با اضافه كردن جلسات پرسش و پاسخ بهصورت آنلاين و وبينارهاي دوره آنلاين ديجيتال ماركتينگ تكميلي هفتگي و ماهيانه اين مسئله بر طرف ميشود. مدرسين حرفهاي از اين روش استفاده ميكنند و از دانشجويان خود ميخواهند تا مباحث درسي را ابتدا از طريق ويدئو مرور كرده و سپس در وبينارها مشكلات خود را برطرف كنند.
2-تجربۀ مدرس دوره ديجيتال ماركتينگ
تجربه نشان ميدهد كيفيت يك دوره ديجيتال ماركتينگ واقعي، در حقيقت به تجربۀ واقعي مدرس آن دوره در كسب و كار در فضاي آنلاين وابسته است. يك مدرس بازاريابي ديجيتال بايد علاوه بر اينكه دانش و مطالعۀ كافي در اين زمينه داشته باشد، تجربۀ كار در فضاي آنلاين را هم داشته باشد. علاوه بر اين، مدرس بايد مهارت «ياد دادن» را هم دارا باشد. ميدانيد، توضيح دادن روش اجراي يك كمپين تبليغاتي بسيار ساده است اما تنها مدرساني ميتوانند فوتهاي كوزهگري و ترفندها را به شما آموزش دهند كه بارها كمپينهاي مختلف واقعي در حوزههاي مختلف را اجرا كرده و مشكلات و راهحل آنها را بدانند. مدرسين دورههاي بازاريابي آنلاين بايد اثري از خودشان بجز در حوزۀ آموزش در فضاي آنلاين داشته باشند. يك مدرس خوب بايد تجربۀ واقعي كار در كسب و كار در فضاي آنلاين را هم داشته باشد و شما بتوانيد با جست و جو، روزمۀ كاري و تجربيات مدرس در فضاي كسب و كار را پيدا كنيد.
3-پاسخ به پرسشها در دوره آموزشي
طرح سوال و دريافت پاسخ درست و مناسب حق يك دانشجو در دورههاي آموزشي است. بنابراين براي انتخاب يك دوره ديجيتال ماركتينگ بايد اين سوالات را از برگزار كننده آن بپرسيم: آيا براي پاسخ به سوالات زماني در نظر گرفته شده است؟ چه كسي به سوالات پاسخ ميدهد؟ مدرس دوره يا شخص ديگري؟ آيا تنها يك بار اجازه پرسش داريد؟ آيا شما به پرسش و پاسخ همكلاسيهاي خود دسترسي داريد؟ آيا امكان مطرح كردن مشكلات كسب و كارهايتان و دريافت پاسخ را داريد؟
در يك دوره با كيفيت، بايد تلاش شود راههاي متفاوتي براي تعامل بين دانشجو و استاد ارائه شود، محدوديتي براي پرسش و پاسخ نداشته باشد و تمام سوالات به همراه پاسخهاي آنها در يك پنل جمعآوري شده باشد و شركتكنندگان در دوره به آنها دسترسي داشته باشند.
4.ارائه تمرين و بررسي آن
اگر همۀ دانش بازاريابي ديجيتال را بهصورت تئوري فراگرفته باشيد ولي در عمل به سراغ آن نرفته باشيد، نتيجه لازم را نخواهيد گرفت. در يك دوره بازاريابي ديجيتال بايد براي دانشجويان تمرينهاي مناسبي طراحي شده و سپس امكان بررسي اين تمرينها و نقد و بررسي آنها توسط ديگر شركتكنندگان، متخصصين يا مدرس دوره وجود داشته باشد. با بازخوردهايي كه دانشجويان ميگيرند، يادگيري عميقتر ميشود. اگر ميخواهيد يك متخصص ديجيتال ماركتينگ حرفهاي شويد قطعاً بايد در كنار آموزش، تجربه انجام پروژههاي واقعي را هم داشته باشيد. اگر خودتان بخواهيد به تنهايي مسير آموزش ديجيتال ماركتينگ را طي كنيد ممكن است هزينه زماني بسياري براي آن پرداخت كنيد. در بهترين دوره آموزش ديجيتال ماركتينگ ديجيتال ماركتينگ، مدرس دوره تلاش ميكند تا هزينههاي ريالي و زماني شما را براي كسب اين تجربه كاهش دهد و مسير شما را كوتاهتر كند. يكي از مهمترين ملاكهاي انتخاب دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال اين است كه بايد پروژه و تمرين محور باشد تا يادگيري عميقتري حاصل شود.
5-شبكه سازي اعضا در فضاي كسب و كار آنلاين
در دورههاي بازاريابي حضوري، شبكهسازي و ايجاد ارتباط با افراد جديد از مزاياي مهم شمرده ميشود. به اشتراك گذاري تجربيات در كسب و كارهاي آنلاين و ديجيتالماركترها بسيار مهم است. بسياري از افراد مهم حوزه ديجيتال، در اين دورهها با از نزديك با هم آشنا ميشوند. كارفرمايان و مديران كسب و كارهاي آفلاين هم ميتوانند با استفاده از اين شبكهسازيها براي تامين منابع انساني مورد نياز خود استفاده كنند. با توجه به اهميت موضوع شبكهسازي، بايد اين مسئله در يك دورۀ آنلاين بازاريابي ديجيتال در نظر گرفته شده باشد و امكان شبكهسازي به شكلهاي مختلف در آن در نظر گرفته شده باشد. در بهترين دوره بازاريابي ديجيتال (mydmc.ir) اين مسئله مهم مورد توجه جدي بوده و شما علاوه بر اينكه در سايت دوره ميتوانيد به پروفايل بهترينها دسترسي داشته باشيد، شركتكنندگان در فضاي خصوصي و گروههاي تخصصي هم با هم مستقيماً در ارتباط هستند.
6-نظرات شركت كنندههاي قبلي
پيش از شركت در يك دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال، شركتكنندگان قبلي آن دوره را پيدا كنيد و ببينيد چه نظري دارند. با آنها صحبت كنيد. نظر آنها را بپرسيد. فراموش نكنيد براي پيدا كردن اين افراد نيازي به جست و جوهاي طولاني و سخت نداريد. ميتوانيد در شبكههاي اجتماعي نظرات را درباره آنها ببينيد. ميتوانيد در بين كامنتهاي گذاشته شده در شبكه اجتماعي آنها را پيدا كنيد و به اعضاي دوره پيام دهيد و سوالات خود را مستقيما از آنها بپرسيد.
7-عناوين دوره بازاريابي ديجيتالبا توجه به گستردگي ديجيتال ماركتينگ، انتخاب دورهاي كه جامعترين عناوين را داشته باشد، مهم به نظر ميرسد. اگر در اوايل مسير يادگيري بازاريابي آنلاين هستيد بهتر است در دورهاي شركت كنيد كه سرفصلهاي جامع و كاملي داشته باشد. چرا كه يك ديد كلي به ما ميدهد. توجه كنيد كه دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال بايد به شما روشهاي بازاريابي، فروش، ارتباط و دسترسي به مخاطبان در فضاي آنلاين و شيوۀ درست انتخاب و استفاده از ابزارهاي ديجتال را بياموزد. طراحي سايت، برنامهنويسي انواع محتواي متني و مانند آن از عناوين اين دوره نيست. يك دوره جامع ديجيتال ماركتينگ بايد شامل روشهاي بازاريابي در فضاي آنلاين باشد. در ادامه برخي از سرفصلهاي يك دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال نام برده شده است.
سرفصلهاي بازاريابي آنلاين
مباني بازاريابي ديجيتالبهينهسازي فرآيندهاي ديجيتالسئو SEO (بهينه سازي براي موتورهاي جستجو)بازاريابي محتوايي و فرمتهاي محتوابازاريابي ويدئويي يا Video Marketingبازاريابي با فايلهاي صوتي و پادكستبازاريابي پيامكيبازاريابي ايميلي يا ايميل ماركتينگبهينهسازي نرخ تبديل در كسب و كارهاي آنلاينفرآيندهاي A/B Testingبازاريابي در شبكههاي اجتماعيتبليغات در رسانههاي ديجيتال و رپورتاژ آگهيتبليغات كليكي و انواع آنتبليغات در گوگل - گوگلادزموضوعات مديريتي مرتبط با كسب و كار آنلاينموضوعات حقوقي مرتبط با كسب و كارهاي آنلايناستراتژي در كسب و كارهاي آنلاين
اگر به دنبال يادگيري ديجيتال ماركتينگ هستيد بايد تمام دورهها را ليست كرده و ويژگيهاي آنها را بررسي و مقايسه كنيد. سپس با توجه به نيازهاي خود، بهترين دوره را براي خودتان انتخاب كنيد. يادگيري بازاريابي آنلاين يك شبه اتفاق نميافتد. دورههايي كه وعدههاي پولدار شدن و يادگيري سريع به شما ميدهند معمولاً ازكيفيت مناسبي برخوردار نيستند. در اين مسير بايد با صبر و حوصله و تمرين و پشتكار پيش برويد تا يك ديجيتال ماركتر خوب شويد. به تجربه نشان داده شده است كه دورههاي فشرده، كوتاه مدت، سه ماهه، يك ماهه و مانند آن، دورههاي مناسبي نيستند. بازاريابي ديجيتال، آمپول، قرص، كپسول يا شربت ندارد. بايد وقت بگذاريد، بياموزيد، تجربه كنيد تا در نهايت بتوانيد تجربۀ موفقي در كسب و كار در فضاي آنلاين داشته باشيد.
در آخر اگر بخواهيد براي كار در حوزه ديجيتال ماركتينك فرد مناسبي باشيد و به دنبال آيندهاي درخشان در اين حوزه هستيد، بايد در يك يا چند تا از مهارتهاي زير تخصص داشته باشيد.
SEO (بهينه سازي براي موتورهاي جست و جو)تبليغات در گوگل (گوگلادز)بازاريابي متحواييكپيرايتينگ (موثرنويسي/اثربخش RFM چيست نويسي)شبكههاي اجتماعيطراحي، اجرا، تحليل و بهينهسازي كمپينهاي تبليغاتيميتوانيد براي بررسي دورههاي آنلاين بازاريابي ديجيتال (ديجيتال ماركتينگ) يكي از بهترينها را ملاك قرار دهيد. اين دوره پيش از اين در يك نظرسنجي كه از طريق يكي از معتبرترين رسانههاي حوزه ديجيتال انجام شد، با راي اكثريت عنوان بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ در ايران را به خود اختصاص داد. براي مشاهده و انتخاب يك دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال به سايت mydmc.ir مراجعه كنيد.
منيع: ديجياتو