آگاهي از برند، مفهوم قدرتمندي است كه نتيجهي فعاليتهاي بازاريابي، درك مصرفكننده و جريان درآمد يك شركت را تحت تأثير قرار ميدهد.
آگاهي از برند يا Brand Awareness يك گام دوره ديجيتال ماركتينگ فراتر از معرفي برند يا شناخت برند است. مرحلهي آگاهي زماني رخ ميدهد كه يك برند، به سبك زندگي و عادتهاي خريد مصرفكنندگان وارد ميشود و مردم، براي اينكه خريدهاي مكرري از يك شركت داشته باشند، اصلاً فكر نميكنند.
چگونه ميتوانيد به مشترياني دست پيدا كنيد كه هر بار، براي بازگرداندن و ترغيب آنها به خريد، نيازي به طي كردن كامل قيف خريد نداشته باشيد؟ ما در اين مطلب سعي ميكنيم به همهي سؤالات شما در اين زمينه پاسخ بدهيم.
Brand Awareness
آگاهي از برند چيست؟نرخ آگاهي از برند، نشان ميدهد كه مخاطبان هدف، چقدر با برند شما آشنا هستند و چقدر خوب آن را تشخيص ميدهند. شركتهايي كه از آگاهي برند بالا برخوردار هستند، نهتنها خوش آوازه و محبوباند، بلكه بهعنوان «روند صنعت يا بازار» شناخته ميشوند. تلاش براي ايجاد آگاهي از برند، بهويژه زمانيكه در مراحل اوليهي كسبوكار خود قرار داريد و روي بازاريابي و تروج استفاده از محصولات و خدمات خود كار ميكنيد، اهميت بسيار زيادي دارد.
اهميت آگاهي از برندمفهوم اصطلاح آگاهي از برند، شايد كمي مبهم به نظر برسد و درواقع نيز همينطور است. براي آن گروه از بازاريابان و مالكان كسبوكار كه ميخواهند موفقيت اهداف ماركتينگ خود را با اعداد و ارقام واضح و روشن ارزيابي كنند، آگاهي از برند حوزهاي است كه تا حدودي، جادهي شفاف آنها را اندكي مهآلود ميكند.
مقالات مرتبط:برندسازي با بودجه كم براي كارآفرينان نوپاآسيب احتمالي كارمندان به هويت و اعتبار برند و نحوه مقابله آناما صرفاً به اين دليل كه آگاهي از برند، يك سنجهي آماري محسوب نميشود، به اين معنا نيست كه ميتوان ارزش آن را ناديده گرفت. برعكس، آگاهي از برند نقش مهمي در محقق شدن اهداف دوره آنلاين ديجيتال ماركتينگ بازاريابي شما ايفا ميكند. براي شروع، به مزاياي زير توجه كنيد:
۱- آگاهي از برند اعتماد مشتريان يا كاربران را افزايش ميدهددر دنيايي كه مصرفكنندگان پيش از خريد هر محصولي، تحقيقات زيادي دربارهي آن انجام ميدهند و نظر ساير مشتريان را نيز جويا ميشوند، اعتماد به يك برند كليديترين عامل سرنوشتساز شركتها است. وقتي مصرفكننده به يك برند اعتماد ميكند، بهاحتمال بيشتري خريدهاي مكرر خود را بهدور از محافظهكاري و احتياط انجام ميدهد و مسير وفاداري به برند را سريعتر طي ميكند.
بنابراين آگاهي از برند، قدرت اعتمادسازي را افزايش ميدهد. زمانيكه شما چهرهي مصطلحي به برند خود ميبخشيد، مصرفكنندگان راحتتر اعتماد ميكنند. تلاشهايي كه در راستاي افزايش آگاهي از برند صورت ميگيرد، به برند شما شخصيت ميدهد و زمينهساز صميميت بيشتر با مشتريان، دريافت بازخوردهاي سازنده و داستانسرايي كسبوكار خواهد بود. ما انسانها نيز ازطريق همين راهها به يكديگر اعتماد ميكنيم. روابط انسانها با يكديگر تفاوت زيادي با روابط مصرفكنندگان و برند ندارد.
Brand Awareness
۲- آگاهي از برند به ايجاد روابط مثبت ميكندهنگاميكه ميخواهيد ظرف بشوييد، از ريكا استفاده ميكنيد. هنگاميكه بايد فوراً پاسخ يك سؤال را بيابيد، آن را در گوگل جستوجو ميكنيد. زمانيكه ميخواهيد از يك ورق كاغذ، چندين نسخه داشته باشيد، كاغذ را زيراكس ميكنيد. احتمالاً وقتيكه وسايل لازم براي پيكنيك را داخل كيف يا سبد ميگذاريد، يك كوكاكولا نيز براي نوشيدن به همراه ميبريد. حتماً ميدانيد كه واژههاي «زيراكس» يا «كوكا» در اصل به يك برند اشاره دارند. اگر بخواهيم از فاز محاورهي روزمره خارج شويم، بايد بهجاي ريكا، از مايع ظرفشويي، بهجاي گوگل از موتور جستوجو، بهجاي زيراكس از دستگاه كپيكننده و بهجاي كوكا، از نوشيدني گازدار استفاده كنيم. ولي ما استفاده از واژهي زيراكس را ترجيح ميدهيم، هرچند دستگاه ما، واقعاً از برند زيراكس نباشد.
مثالهاي بالا، مصاديق آگاهي از برند هستند. همانطور كه مشاهده ميكنيد آگاهي از برند، اقدامات و محصولات را به برندهاي خاصي مرتبط ميكند. درنتيجه مردم تشويق ميشوند واژههاي متداول را با عبارات و اصطلاحات برند، جايگزين كنند. قبل از اينكه خودتان متوجه شويد، اقدامات روزمرهاي نظير ظرف شستن و پيكنيك رفتن، بازاريابي محصولات شما را انجام ميدهند.
۳- آگاهي از برند، ارزش ويژهي برند را بالا ميبردارزش ويژهي برند يا Brand Equity توصيفكنندهي بخشي از ارزش برند است كه توسط تجربهي مصرفكننده و درك عمومي از يك برند تعيين ميشود. تجارب و درك مثبت، ارزش ويژهي برند را افزايش ميدهند و برعكس، تجارب و ايدهي منفي مصرفكنندگان، BE را پايين ميآورند. برخي از نتايج مهم ارزش ويژهي مثبت، عبارتاند از :
قيمت بالاتر محصولات (باتوجهبه ارزش درك شدهي بالاتر)افزايش قيمت سهام شركتقابليت گسترش كسبوكار (باتوجهبه بسط خط توليد محصولات و خدمات)تأثير اجتماعي عالي (باتوجهبه ارزش نام برند)يك شركت چگونه ميتواند ارزش برند خود را بالا ببرد؟ پاسخ اين سؤال سخت نيست: با ايجاد آگاهي از برند و ارتقاي دائمي تجربهي مثبت مصرفكنندگان. درواقع آگاهي از برند، پايههاي ارزش ويژهي برند را بنا ميگذارد.
هنگاميكه مصرفكننده از يك برند «آگاه» است، بدون هيچ مشاوره و كمكي محصولات آن را ميشناسد و خريداري ميكند. مصرفكننده، محصول برند محبوب خود را به محصولات ساير شركتها ترجيح ميدهد و وفاداري مشتري، از همين نقطه شروع ميشود. يعني مصرفكننده نهتنها محصولات برند خاصي را خريداري ميكند، بلكه آنها را به دوستان و آشنايان خود نيز پيشنهاد ميدهد.
پس آگاهي از برند، اعتماد مصرفكنندگان را جلب و ارتباطات مثبت را تقويت ميكند و درنهايت، ارزش ويژهي برند را ارتقا ميدهد. ويژگيهايي كه باعث ميشود برند شما به يك نام آشنا تبديل شود و بهصورت ناخودآگاه، در فهرست هميشگي خريد مصرفكننده قرار بگيرد.
Brand Awareness
راههاي ايجاد آگاهي از برندآگاهي از برند، پديدهاي نيست كه يكشبه در ميان مشتريان و عموم مردم خلق شود. از طرف ديگر، نتيجهاي هم نيست كه از تبليغات يا كمپينهاي بازاريابي ساده حاصل شود. آگاهي از برند، خروجي مجموعهاي از تلاشهاي همزمان است كه فراتر از ترغيب مشتريان به پرداخت پول و خريد كالا پيش ميرود.
اگر انتظار داشته باشيد كه پس از تعدادي آگهي تجاري در رسانههاي اجتماعي، نرخ آگاهي از برند شما افزايش پيدا كند، به بيراهه رفتهايد. در اين صورت، مصرفكننده فقط روي محصول (و نه برند) شما متمركز ميشود و تبليغات تجاري نيز تأثيري بيشتر از يك فروش ساده نخواهد داشت.
در اين بخش مهمترين راهكارهايي را ذكر ميكنيم كه به ساخت پايههاي آگاهي از برند كمك ميكنند و اثر پايداري را در مخاطبان شما بهجاي ميگذارند.
مقالات مرتبط:راهنماي جامع برندسازي شخصيراهنماي جامع كمپينهاي بازاريابيراهنماي جامع بازاريابي براي استارتاپهاراهنماي جامع بازاريابي B2Bراهنماي جامع برنامه وفاداري مشتريراهنماي جامع توسعه قيف فروش۱- يك شخص باشيد، نه يك شركتهنگاميكه با افراد جديد دوست ميشويد، ميخواهيد چه چيزهايي را دربارهي آنها بفهميد؟ بهعنوانمثال سرگرميها، علايق، اولويتهاي آنها؟ يا اينكه دوستان جديد چگونه صحبت ميكنند، دربارهي چه چيزهايي بيشتر حرف ميزنند و چه چيزهايي آنها را هيجانزده ميكند؟
براي آگاهيبخشي به مخاطبان نيز بايد همين موارد را در خصوص برند خود نشان دهيد. اگر ميخواهيد روي مخاطبان تأثير بگذاريد، بايد برند را فراتر از شركتي كه صرفاً به فروش محصولات مشغول است، معرفي كنيد. شما چه توصيفي از شخص خودتان داريد؟ براي معرفي برند خود به يك دوست جديد، از چه عباراتي استفاده ميكنيد؟
۲- اجتماعي سازيهمهي انسانها، صرفنظر از اينكه درونگرا يا برونگرا، آرام يا اهل معاشرت باشند، درهرحال از روابط و تماسهاي اجتماعي و وقت گذراندن با يكديگر سود ميبرند. روابط اجتماعي، راهي براي اجتناب از انزوا و يادگرفتن دانستنيهاي جديد است. همين امر براي برند شما هم صادق است. اگر فقط در زمان فروش يا پشتيباني خدمات، با مردم ارتباط برقرار كنيد، شركت شما چيزي بيشتر از يك كسبوكار باهدف مشخص (مثل درآمدزايي) نخواهد بود.
شما بهمنظور بالا بردن آگاهي مردم از برند خود، بايد اجتماعي باشيد. پستهايي را كه در شبكههاي اجتماعي منتشر ميكنيد، صرفاً به محصولات و خدمات خود محدود نكنيد. با مخاطبان برند در تعامل باشيد، به سؤالات آنها پاسخ بدهيد، زير پست آنها كامنت بگذاريد و محتوايي را كه دوست دارند، بازنشر كنيد. حساب رسانههاي اجتماعي برند را به شيوهاي مديريت كنيد كه گويي ميخواهيد در صفحات شخصي خود، دوستان جديدي بيابيد؛ نه مثل كسبوكاري كه فقط بهدنبال پول درآوردن است. به ياد داشته باشيد كه بيش از ۵۰ درصد از شهرت و اعتبار برند، از اجتماعي بودن در فضاي آنلاين به دست ميآيد.
Tell a Narrative
۳- يك روايت تعريف كنيدفرقي نميكند كه شما در حال بازاريابي محصولات خود هستيد يا برند خود را پروموت ميكنيد. در هر دو حالت، داستانسرايي يك تاكتيك بازاريابي فوقالعاده قدرتمند و مؤثر است. ساخت يك روايت پيرامون برند، به آن وجوه انساني و عمق ميبخشد. هنگاميكه اين روايت را به شيوهاي طبيعي با بازاريابي خود همراه ميكنيد، دركنار محصولات و خدمات، برند را نيز بازاريابي ميكنيد.
اما روايت برند بايد با چه محوريتي نوشته شود؟ هر چيزي، البته تا زمانيكه داستان شما واقعيت دارد. بهعنوانمثال داستان بنيانگذار، يا روايتي در مورد ايدهي اولين محصولي كه كسبوكار شما توليد كرده است. يا داستاني دربارهي اينكه كسبوكار كوچك شما، چگونه راه خود را در اين دنياي بزرگ پيداكرده است.
مردم، عاشق شنيدن داستانهاي ساير مردم هستند. اصالت و معتبر بودن، فوقالعاده تأثيرگذار است و ميتواند به افزايش آگاهي از برند منجر شود.
۴- به اشتراكگذاري محتوا را تسهيل كنيددر هر صنعتي كه كار ميكنيد، هر محصول يا خدماتي را كه به مصرفكنندگان پيشنهاد ميدهيد و از هر استراتژي بازاريابي كه استفاده ميكنيد؛ امكان به اشتراكگذاري محتواي خود را براي مخاطبان تسهيل كنيد. منظور از محتوا، پستهاي وبلاگ، ويديوها، پستهاي رسانههاي اجتماعي، محتواي پرداختي يا صفحات محصول است.
بازاريابي دهانبهدهان يا شخص به شخص، مؤثرترين راه براي اعتمادسازي و ايجاد آشنايي در ميان مشتريان است. زمانيكه يكي از دوستان يا اعضاي خانواده، محصولي را به ما پيشنهاد ميدهد، توجه ما به محصول و برند آن جلب ميشود. از خودمان ميپرسيم كه آيا اين برند، ارزش امتحان كردن را دارد؟ آيا ممكن است محصولات ديگر موردنياز ما را هم داشته باشد؟ حسابهاي اجتماعي اين برند چيست و در صفحات خود، از چه چيزهايي صحبت ميكند؟ اگر امكان به اشتراكگذاري محتوا را تسهيل كنيد، مصرفكنندگان با انتخاب دكمهي Share، بهراحتي آگاهي از برند شما را بالاتر ميبرند.
مقالات مرتبط:چگونه در شبكههاي اجتماعي نظرات بيشتري دريافت كنيمآموزش: ايدههايي براي افزايش فالور شبكههاي اجتماعيبه ياد داشته باشيد كه تأثيرگذاري، كليد آگاهي از برند است. به همين دليل ارتباط شما با مخاطبان، بايد فراتر از كسب درآمد، يا درخواست مشاركت و وفاداري مشتري باشد. فرض كنيد با فرد جديدي ملاقات كردهايد و او يكي از موارد بالا را از شما درخواست ميكند. احتمالاً ميخنديد و قرار ملاقات را ترك ميكنيد. چنين درخواستي نهتنها يك رويكرد سطحي و بيارزش در عالم دوستي به شمار ميرود، بلكه تأثيرگذاري مثبتي نيز بر شما نخواهد داشت. همين امر براي ترويج نام برند در ميان مخاطبان نيز صادق است.
Offer freemium
راههاي افزايش آگاهي از برند در ميان مخاطبان بالقوهدر مرحلهي دوم، فرض ميكنيم شما پايههاي آگاهي از برند را براساس اصول صحيح، بنانهادهايد. حالا چگونه ميتوانيد اين آگاهي را گسترش دهيد؟ براي شروع ميتوانيد كار خود را با ايدههاي كمپين زير آغاز كنيد:
۱- پيشنهاد فريميومفريميوم مدل آموزش ديجيتال ماركتينگ سبوكاري است كه محصول پايهي خود را بهصورت رايگان عرضه ميكند و فقط براي محصولات پريميوم و همچنين مشتريان سازماني، هزينهاي را مشخص ميكند. اين سيستم، روش قيمتگذاري مشهوري است كه شركتهايي نظير ترلو و هاباسپات از آن استفاده ميكنند. مدل Freemium به مشتريان اجازه ميدهد تجربهي محصول و برند شما را پيش از خريد نهايي، درك كنند. فرصتي كه در زبان محاورهاي «قبل از خريد امتحان كنيد» ناميده ميشود، به لحاظ فني ميتواند ماندگار و هميشگي شود (برخلاف دورههاي آزمايشي رايگان، كه انتخاب برخي ديگر از شركتها است).
معمولاً در مدل فريميوم، واترمارك برند روي تمامي قسمتهاي قابلمشاهدهي محصول يا سرويس ديده ميشود. به همين دليل فريميوم يك وضعيت برد–برد ايجاد ميكند: مصرفكننده محصول را رايگان دريافت ميكند و هنگاميكه از آن استفاده ميكند، نوعي تبليغات رايگان را براي برند انجام ميدهد.
بسته به نوع كسبوكار شما، ممكن است فريميوم بهترين راه افزايش آگاهي از برند بين مخاطبان بالقوه باشد.
۲- توليد محتواي رايگاناين روزها توليد محتوا آسانتر از هميشه است. اين موضوع اصلاً بد نيست زيرا مصرفكنندگان براي پيدا كردن پاسخ سؤالات خود، به اينترنت مراجعه ميكنند.
محتوا، راه جالبي براي افزايش نرخ آگاهي از برند شما محسوب ميشود، زيرا سادهترين راهكاري است كه ازطريق آن ميتوانيد شخصيت برند خود را نمايش دهيد، نظرات را به اشتراك بگذاريد و ايده يا موضع خود در مورد مسائل مختلف بيان كنيد.
لزومي ندارد كه از محتواي متني استفاده كنيد. امروزه ويدئو، اينفوگرافيك و پادكست، نظر مخاطبان را بيشتر جلب ميكنند (كه در ادامه به آنها ميپردازيم). البته محتواي متني نظير وبلاگ و راهنماي قابل دانلود، سادهترين راه توليد محتوا به شمار ميروند، اما مسلماً شما به انتخاب اين گزينهها محدود نيستيد.
مقالات مرتبط:چگونه يك برند ماندگار داشته باشيم؟چرا كارت ويزيت هرگز از دور خارج نميشوداز طرف ديگر، نبايد به انتشار محتوا در وبسايت شركت اكتفا كنيد. پستهاي مهمان و محتواي حمايتشده (Sponsored Content) فرصتي را براي شما فراهم ميآورد تا پيش روي مخاطبان جديد قرار بگيريد. اگر برند شما از توليد محتوا صرفنظر كند، فرصت فوقالعادهاي را براي افزايش آگاهي بخشي به مخاطبان از دست ميدهيد.
Sponsor events
۳- حمايت از رويدادهااغلب رويدادها بدون حمايت مالي برندها، قابل برگزاري نيست. كافي است به رويدادهاي مختلفي كه در طول سال در آنها شركت كردهايد فكر كنيد تا صحت اين ادعا را تائيد كنيد. اگر شما نيز يكي از حاميان اين رويدادها باشيد، برند خود را به هزاران نفر معرفي ميكنيد كه بخشي از آنها، به مخاطبان هدف تبديل ميشوند. هنگاميكه حامي يك رويداد هستيد، نام برند شما همهجا ديده ميشود: از بنرها و آگهيهاي تبليغاتي تا بطريهاي آب.
از طرف ديگر حمايت از يك رويداد به شما اجازه ميدهد نام برند خود را به يك رويداد مطابق با شخصيت، علايق و ارزشهاي خود، متصل كنيد، يعني مصرفكنندگان ازطريق رويداد فوق، با ويژگيها و كاراكتر برند شما نيز آشنا ميشوند.
۴- براي برند خود يك شخصيت طراحي كنيدوجههي انساني بخشيدن به برند و داستانسرايي، اولين گامهاي شما براي شخصيت بخشيدن به برند هستند. در قدم بعدي بايد اين شخصيت را به تلاشهاي بازاريابي خود اضافه كنيد. هنگاميكه محصولات و خدماتي را همراهبا شخصيت برند بازاريابي ميكنيد، همزمان آگاهي از برند خود را نيز افزايش ميدهيد. البته توجه مشتريان به محصولات شما جلب ميشود، اما ازطريق تبليغاتي كه اجرا ميكنيد، شخصيت برند شما را نيز تجربه ميكنند.
در اين استراتژي عالي، شما كمپين بازاريابي سنتي را با كمپين آگاهي از برند تركيب ميكنيد. دو كمپين يادشده هميشه همزمان و در تلفيق با يكديگر نيستند، ولي همانطور كه ميبينيد، گاهي تركيب آنها بازدهي بسيار بالايي دارد.
۵- يك پادكست ارائه كنيددر طول چند سال اخير، ميليونها نفر در سراسر جهان شنيدن پادكست را آغاز كردهاند. شكي نيست كه پادكستها نقش مهمي در زندگي ما و البته در تلاشهاي بازاريابي ايفا ميكنند. پيشازاين توليد پادكست، مستلزم فرايند پيچيدهاي بود كه به امكاناتي نظير استوديو و ميكروفنهاي حرفهاي نياز داشت. اما حالا ساخت و انتشار پادكست، از هميشه آسانتر شده و نتيجهي شگفتآوري براي تلاشهاي آگاهي بخشي در مورد برند بهدنبال دارد.چرا؟ پادكستها نيز مانند محتواي متني يا بصري، راه معتبري براي ارتباط با مخاطبان فراهم ميكنند. پادكستها بهجاي تبليغات شلوغ و پر سروصدا (كه تصديق كرديم راه مؤثري براي افزايش آگاهي از برند نيست)، امكان آموزش، اطلاعرساني، سرگرم كردن و مشاوره دادن به مخاطبان را فراهم ميكنند. اعتمادسازي نيز از همين طريق ايجاد ميشود.
به ياد داشته باشد كه ايجاد و افزايش آگاهي از برند، يك فرايندي بيپايان است. كمپينهايي كه ذكر كرديم، به شما كمك ميكند در برخي فرصتهاي بازاريابي و تبليغات حضورداشته باشيد كه در غير اين صورت، هرگز روي آنها سرمايه انواع محتواي متني گذاري نميكرديد. اين كمپينها، راههاي جديد و قدرتمندي براي ارتباط با مخاطبان هستند.
Direct traffic
چگونه ميزان آگاهي از برند را برآورد كنيمچگونه متوجه ميشويد كه فعاليتهاي شما درزمينهي آگاهسازي مخاطبان از برند، نتيجهبخش بوده، يا بايد تغيير جهت بدهيد؟ در ابتداي مطلب گفتيم كه آگاهي از برند، قابلاندازهگيري نيست. اين ادعا صحت دارد. آگاهي از برند بهمعناي سنتي قابلسنجش نيست. اما شما هنوز هم با بررسي برخي فعاليتها و متريكها، متوجه ميشويد كه برندتان به لحاظ محبوبيت و آگاهي مخاطبان، چه موقعيتي دارد.
معيارهاي كمي (مقداري)ترافيك مستقيم: ترافيك مستقيم از افرادي حاصل ميشود كه URL شما را «تايپ» و سپس از وبسايت بازديد كردهاند. آمار ترافيك مستقيم نشان ميدهد بازاريابي شما تا چه ميزان مردم را به بازديد از وبسايت شركت ترغيب كرده است. نرخ ترافيك مستقيم اهميت بسيار زيادي دارد، زيرا امروزه اغلب مردم، برندها را ازطريق رسانههاي اجتماعي، تبليغات و جستجوي كلمات كليدي پيدا ميكنند. زمانيكه مردم URL وبسايت شركتي را تايپ ميكنند، يعني از آن برند آگاه هستند.
مقاله مرتبط:مهمترين عنصري كه صداي برند شما را تأثيرگذار ميكندترافيك وبسايت: ترافيك وبسايت فقط نشانگر اين است كه چقدر از جمعيت عمومي اينترنت، محتواي شركتي را مشاهده كرده و وقت خود را در وبسايت برند مرتبط گذرانده است. اين ترافيك به شما نميگويد كه بازديدكنندگان دقيقاً از كجا به وبسايت شركت رسيدهاند، اما زياد مهم نيست. درهرصورت آنها بهاندازهاي از برند شما آگاه هستند كه محتواي وبسايت را چك كنند.
تعاملات شبكههاي اجتماعي: تعامل نشانگر تعداد فالورها، لايكها، ريتوييتها، نظرها و موارد مشابه است. آمار تعاملات اجتماعي، نشان ميدهد كه چه تعداد از مردم، از برند شما آگاهي دارند و با آن معاشرت ميكنند. همچنين محتواي شما، تا چه حد تأثيرگذار است.
Social listening
معيارهاي كيفيگرچه در اين بخش، امتياز آگاهي از برند، از وضوح كمتري برخوردار است، اما تاكتيكهاي زير به شما كمك ميكنند به نكات مفيدي درزمينهي ميزان آگاهي از برند خود پي ببريد.
جستجوي گوگل و تنظيم Google Alerts: از اين طريق سريعتر متوجه ميشويد كه گفتگوهاي آنلاين دربارهي برند شما، در چه وضعيتي است. تنظيمات فوق شما را در جريان هر خبر يا منشن رسانههاي ثالث قرار خواهد داد.
گوش دادن به رسانههاي اجتماعي: منظور از گوش دادن، نظارت بر ابزارهاي مديريت رسانههاي اجتماعي است كه باعث ميشود به هر منشن يا تعامل ارگانيك، پي ببريد. از اين طريق متوجه ميشويد كه چه كسي برند شما را تگ ميكند يا در بخش نظرات، منشن ميكند، يا چه افرادي در پستهاي خود از هشتگهاي شما استفاده RFM چيست ميكنند. هرچه مخاطبان شبكههاي اجتماعي، بيشتر از برند شما صحبت كنند، يعني آگاهي از برند نيز بالاتر است.
برگزاري نظرسنجي پيرامون آگاهي از برند: اين فرايند مستلزم بازخورد مستقيم از مشتريان و مخاطبان شما است و ميتواند بسيار مفيد واقع شود. بهاينترتيب نهتنها متوجه ميشويد كه چه افرادي از برند شما آگاه هستند، بلكه به افكار و احساس و نظرات مخاطبان نيز در اين زمينه پي ميبريد.
منبع: زوميت