با گسترش نفوذ اينترنت و نقش مهم شبكههاي اجتماعي در اطلاعرساني و افزايش آگاهي كاربران، كانالها و روشهاي تبليغاتي نيز با تحولي بزرگي دوره بازاريابي ديجيتال ماركتينگ روبهرو شدهاند. بازاريابي محتوا يكي از آن موضوعات داغ و مهم اين روزهاي بازاريابي آنلاين محسوب ميشود. اما حلقهي مفقودهي اين روش استفاده از داده و تحليلهاي آماري است. با زوميت همراه باشيد تا بيشتر در مورد محتوا و تمرينهاي موفق شركتهاي مطرح آشنا شويد.
امروزه ديگر روشهاي بازاريابي قديمي براي تبليغ يك محصول يا سرويس كافي يا شايد تاثيرگذار نيست. در حضور شبكههاي اجتماعي، محتوا حرف اول را براي جذب و نگهداري مخاطب ميزند. در اين بين شركتها ديگر نقش تبليغ كننده را ايفا نميكنند بلكه به سمت توليد و انتشار محتوا ميروند و براي خود حتي اتاق خبر تشكيل ميدهند و خبر، پادكست، اينفوگرافي و انواع ديگر محتوا را در راستاي تقويت موضع خود در بازار و تبليغ ارزشهاي خود منتشر ميكنند.
با اينكه مديريت محتوا نزد شركتها به خوبي در حال تمرين شدن است اما يك عضو مفقوده در اين بين به خوبي مشاهده ميشود: داده و خبرنگاري دادهمحور كه در زبان انگليسي data-driven journalism شناخته ميشود. اين نوع از خبرنگاري به معناي استفاده از داده، كلان دادهها يا Big Data و به كمك نرمافزارهاي تحليل داده براي كشف و بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ انتشار خبر يا پست است. حسن اصلي اين نوع خبرنويسي جنبهي تصويري آن است كه براي انتشار در شبكههاي اجتماعي مفيدتر به نظر ميرسد. رسانههايي مثل گاردين و نيويورك تايمز سالها است در اين زمينه سرمايهگذاري كردهاند چرا كه ميدانند با استفاده از داده ميتوان خبرها را از ابعاد مختلف بيان و حتي داستانهاي جديدي منتشر كرد كه هيچ رسانهي ديگري به آن نپرداخته باشد. يكي از خروجيهاي اين نوع از ژورناليسم اينفوگرافيهايي هستند كه توانايي تبديل شدن به پستهايي پرطرفدار در توييتر، فيسبوك يا لينكداين را دارند.
منبع: زوميت