دنيا با همهگيري جهاني روبهرو شده است كه زندگي همهمان را از جنبههاي مختلفي كه تصورش را هم نميكرديم، تحت تاثير دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال قرار داده است. همه ما مستقيم درگير هستيم و البته سلامت خانواده، دوستان و خودمان اولويت شماره يك است.
در شرايط فعلي، دنيا مدام در حال تكامل و تطبيق خود با شرايط است. ما نيز از نظر حرفهاي به تغييرات تجاري آن طور كه ميتوانيم پاسخ ميدهيم. برخي صنايع و كسبوكارها بيش از بقيه تحت تاثير كرونا بودهاند و برخي كمتر تاثير پذيرفتهاند اما هيچكس شرايط عادي ندارد.
عضو ثابت اين محيط، تلفنهاي همراه هستند كه قبلا هم مهم بودهاند اما اين روزها به عنوان منبع شماره يك در به دست آوردن اطلاعات و حفظ ارتباطات ما عمل ميكنند و بيش از پيش اهميت پيدا كردهاند. زندگي بدون موبايل غيرقابل تصور بود و حالا بيش از هر وقت ديگري غيرقابل تصور است.
اين روزها روي كسبوكار شركتهاي بزرگ خدماترساني در دنيا و مشتريان آنها مطالعه كرديم تا با ايدههاي خلاقانهشان براي كار در اين شرايط آشنا شويم. بهخصوص از تجربيات Airship استفاده كرديم. حالا ميخواهيم آنچه را آموختهايم با شما به اشتراك بگذاريم به اين اميد كه اين آموزهها شما را در درگيري با چالشهاي مشابه ياري كند.
بازاريابهاي ديجيتال هدف و عملكردشان را با شرايط تطبيق دادهاند
واضح است كه در شرايط كنوني مثل دوران ركود اقتصادي، بالاترين اولويت تقويت روابط با مشتريان فعلي است و مشتريان جديد در اولويت نيستند. وقتي وضعيت كسبوكار به حالت عادي بازگردد، اين روابط براي پر كردن خلاهاي بين هدفهايي كه تعيين كردهايد و عملكردتان ضروري خواهد بود.
اين نكات را درنظر داشته باشيد:
ارتباط و تعامل با مشتريانتان را با محتواي مناسبسازيشده به خودشان ادامه دهيد.از اتوميشن و مناسبسازي براي پاسخ به نيازهاي مشتريان بهخصوص در موبايل استفاده كنيد. بهخصوص در ارسال پوشنوتيفيكيشن، ويژگي اتوميشن و ارسال پيام خودكار به كارتان ميآيد. قابليت ارسال پيامهاي خودكار در پوشه نيز فراهم است.مشتريان را به عضويت در ديگر كانالهاي ارتباطي مثل اپليكيشن، پيامك، و پوشنوتيفيكيشن وب تشويق كنيد تا بتوانيد بيشترين ارتباط مستقيم را با آنها داشته باشيد.ارتباط از طريق كانالهاي متعدد براي آزمايش و يادگيري در مورد آنچه مشتريان با آن درگير هستند به طور مداوم و تكرارشونده در شرايط فعلي لازم است.مواردي كه بايد از آنها دوري كنيد:
صرف حضور برندتان بيش از حد تعامل برقرار نكنيد و كاربران را خسته و كلافه نكنيد.محتوا و شكل پيامهايي كه ميفرستيد مثل گذشته و بدون درنظر گرفتن شرايط فعلي نباشد: درمورد كمپينهاي بازاريابيتان تجديد نظر كنيد و مطمئن شويد لحن و محتوا مناسب شرايط هستند.پيامهايي كه زيادي خوشبينانه به قضيه نگاه دوره جامع بازاريابي ديجيتال ميكنند يا از اين شرايط سوءاستفاده ميكنند را ارسال نكنيد.
اين روزها ارتباطات در چهار دسته شكل ميگيرند:
اطلاعرساني: به اشتراك گذاشتن اطلاعاتي درمورد اينكه كسبوكار شما چگونه به اين وضعيت پاسخ ميدهد و تغييرات فعلي چگونه مشتريان را تحت تاثير قرار ميدهد.
اطمينانبخشي: به مشتريان با فهميدن نيازهايشان و كمك براي رفع آنها كمك كنيد تا مطمئن با شما تعامل داشته باشند. به آنها نشان دهيد چهقدر برايتان اهميت دارند و روشهايي كه برندتان همچنان ميتواند از طريقشان به آنها خدمت و كمك كند را با جزئيات توضيح دهيد.
آموزشي: مشتريان بايد بدانند چگونه ميتوانند با شما رابطه تجاري و كسبوكاري داشته باشند. با آموزش درست به آنها اجازه دهيد بدانند چگونه در شرايط فعلي با شما تعامل كنند. براي مثال:
اگر جزو مشاغلي هستيد كه حضورتان در اين روزها ضروري است و لوكيشن و فروشگاه فيزيكي داريد، آيا درمورد اينكه كدام مغازهها در چه ساعتهايي باز هستند در كانالهاي مختلف، بهخصوص در وبسايت و اپليكيشنتان اطلاعرساني ميكنيد؟آيا جزئيات راههاي تازه تعامل و ارتباط را به اشتراك ميگذاريد؟آيا پيشنهادهاي تازه يا تطبيق آموزش جامع بازاريابي آنلاين يافته با شرايط مثل دسترسي رايگان به سرويس، اطلاعات يا خدماتي كه پيشتر رايگان نبوده و مشتريان بايد از آن باخبر باشند را به درستي اطلاعرساني ميكنيد؟سرگرمي: فاصلهگذاري فيزيكي به معني قطع ارتباطات اجتماعي نيست. راههايي براي تعامل با مشتريانتان پيدا كنيد كه برايشان ارزشآفرين است و ارتباط احساسيشان را بابرندتان عميقتر كنيد. چند ايده براي تعامل با مشتري كه سرگرمكننده باشد:
در رويدادهاي آنلاين حامي شويد
كسبوكارهاي كوچك و بزرگ زيادي هستند كه از مشتريانشان با خدمات آنلاين حمايت ميكنند. كلاسهاي ورزش، كنسرتهاي مجازي، فورومهاي مجازي و از اين دست روشهاي حمايت از مشتريان هستند. اين موارد فرصتهايي براي تعامل مجازي و اجتماعي هستند. پس از دستشان ندهيد.اگر در حال حاضر منابع لازم براي خلق تجربه آنلاين خودتان را نداريد، با برندي ديگري شريك شويد يا از آنها حمايت كنيد. براي مثال برندتان ميتواند با يك گروه موسيقي شريك شود. بعد از پيامك و پوشنوتيفيكيشن آموزش آنلاين بازاريابي ديجيتال استفاده كنيد تا مخاطبانتان را به تشويق به حضور در اين رويداد كنيد.براي تعامل از گيميفيكيشن استفاده كنيد
اگر امتياز وفاداري داريد از آن براي مشتريانتان استفاده كنيد تا فعاليتي انجام دهند و درگير شوند. اين فعاليتها نبايد لزوما حول خريد باشند بلكه فقط لازم است راههايي خلاقانه براي تعامل و ارتباط با برند شما باشد.بخش بازي و سرگرمي به اپليكيشنتان اضافه كنيد.با برندهايي كه بازي و سرگرمي خلق ميكنند شريك شويد.از طريق با مشتريان فعاليتهاي تعاملي ارتباط برقرار كنيد
براي برندهايي كه انواع محتوا مثل سرگرميها، ورزش، صنايع گردشگري را دارند، استفاده از محتواي تعاملي مثل نظرسنجي، راي دادن و از اين دست را در نظر بگيريد. چند فعاليت تعاملي براي مثال:
امتيازدهي به بهترين بازيها، موقعيتهاي هيجانانگيز در مسابقات ورزشي يا بازيكن.امتياز براي فيلم، كارگردان يا بازيگر موردعلاقهنظرسنجي آموزش بازاريابي آنلاين در مورد مقصدهاي موردعلاقه در سفر و بهترين خاطرات سفر
در اين روزها پوشنوتيفيكيشنها نقش مهمي در اطلاعرساني و تعامل دارند و موارد گفته شده را ميتوانيد با پوشنوتيفيكيشن ارسال كنيد و كاربران را به وبسايت يا اپليكيشنتان هدايت كنيد. پوشه نيز طرحهاي مختلفي دارد كه امكانات گوناگوني دارند و ميتوانيد به فراخور نياز از بين طرحهاي پوشه يكي را انتخاب كنيد و تعامل با مشتريانتان را افزايش دهيد. اميدواريم با كمك همديگر اين روزهاي سخت را پشت سر بگذاريم.
منبع: ديجياتو
شنبه ۰۸ آذر ۹۹ ۰۹:۲۴ ۴۰ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است