راهنماي جامع بازاريابي براي استارتاپ‌ها

۴ بازديد

فرايند بازاريابي براي استارتاپ‌هايي كه با منابع محدود مواجه‌اند و هنوز به‌عنوان كسب‌وكاري نوپا در ابتداي مسيرشان هستند، مرز بين پيروزي و شكست است.

راه‌اندازي و شروع هر كسب‌وكار دوره بازاريابي ديجيتال ماركتينگ بسيار هيجان‌انگيز است؛ اما متأسفانه تئوري «اگر محصول را توليد كني، مشتريان خود را پيدا مي‌كند» در بازارهاي رقابتي امروزي به واقعيت تبديل نمي‌شود. پشت‌صحنه‌ي بيشتر داستان‌هاي برند موفقي كه مي‌شنويم، سال‌ها سخت‌كوشي و پيگيري است. به‌بيانِ‌‌ساده، بازاريابي استارتاپ مسئله‌اي منحصربه‌فرد محسوب مي‌شود كه دليل آن غالبا منابع محدود، يعني زمان و بودجه و نيروي كار ماهر است.
زماني‌كه استارتاپي اداره مي‌كنيد، بايد مطمئن شويد هر تلاشي هرچند كوچك، به‌خوبي برنامه‌ريزي‌ و بي‌عيب‌و‌نقص اجرا مي‌شود؛ مخصوصا وقتي مي‌دانيد رويكردهاي سنّتي بازاريابي براي استارتاپ‌ها جواب نمي‌دهد. بازاريابي استارتاپ حوزه يا حتي علم كاملا متفاوتي است؛ ازاين‌رو، در اين مطلب سعي مي‌كنيم مهم‌ترين نكات اين حوزه را مرور كنيم.
پايه‌هاقبل از اينكه آجرها را روي‌هم بگذاريد و ساخت ديوارها را آغاز كنيد، به پِي محكمي نياز داريد. تنظيم استراتژي مناسب و موفق بازاريابي استارتاپ نيز از اصول مشابهي پيروي مي‌كند. بنابراين، پيش‌ازاينكه تلاش‌هاي بازاريابي خود را شروع كنيد، مطمئن شويد مباني زير را به‌خوبي پوشش داده‌ايد:

انتخاب بازار

براي بنيان‌گذاران استارتاپ آسان است كه فكر كنند جهان، محصولات آن‌ها را دوست دارد. بنيان‌گذاران با محصولات خود نفس مي‌كشند و زندگي مي‌كنند؛ اما واقعيت اين است كه احتمالا فقط بخش كوچكي از جامعه به محصولاتتان علاقه‌مند‌ هستند.

اگر تلاش كنيد استارتاپ را در همه‌ي بازارها يا نزد همه‌ي مردم بازاريابي كنيد، هم زمان و هم پول خود را هدر مي‌دهيد. بهترين راه‌حل اين است كه نيچ ماركت هدف را بيابيد و انرژي خود را روي كسب سهم بيشتري از اين بازار متمركز كنيد.

چگونه مي‌توانيد بازار را انتخاب كنيد؟ براي اين منظور بايد به چهار عامل اصلي توجه كنيد:

  • اندازه‌ي بازار (Market Size): آيا جمعيت‌شناسي بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ منطقه‌اي را هدف قرار مي‌دهيد؟ شما بايد بدانيد دقيقا با چه تعداد مشتري بالقوه رو‌به‌رو هستيد.
  • ثروت بازار: آيا اين بازار مي‌تواند هزينه‌ي خريد محصولات شما را بپردازد؟
  • رقابت بازار: آيا اين بازار اشباع‌ شده و رقباي زيادي در آن حضور دارند؟
  • گزاره‌ي ارزش: آيا گزاره‌ي ارزش استارتاپ شما به‌حدي ارزشمند است كه صداي كسب‌وكار خود را از سايرين متمايز كنيد؟

منبع: زوميت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.