اشتباه‌هاي رايج استارتاپ‌ها در بازاريابي

۵ بازديد

بازاريابي يك فرآيند سخت و زمان‌گير اما ضروري براي هر كسب‌وكاري است. شايد انتخاب روش مناسب آن هزينه‌ي زيادي براي برند داشته باشد؛ اما اجتناب از اشتباهات آن هزينه‌اي نخواهد داشت.

بازاريابي يكي از عناصر حياتي هر استارتاپي دوره بازاريابي ديجيتال ماركتينگ است و اگر به‌درستي انجام شود موفقيت كسب‌وكار را تضمين خواهد كرد. البته اشتباه كردن در بازاريابي نيز مانند هر موضوع ديگري اجتناب‌ناپذير است؛ مخصوصا زماني كه استارتاپ در مراحل اوليه باشد. از طرفي بايد اين واقعيت را پذيرفت كه هيچ روش بازاريابي نمي‌تواند موفقيت استارتاپ را صد درصد تضمين كند؛ اما اشتباه‌هاي زياي وجود دارند كه مي‌توان از انجام آن‌ها خودداري كرد. در ادامه‌ي اين مقاله‌ي زوميت به بررسي هفت مورد از اين اشتباه‌ها مي‌پردازيم.

۱- استخدام كارمند تمام‌وقت براي بازاريابيمديريت كردن هزينه‌ها و استخدام كارمندان از جمله موارد مهمي هستند كه تمام شركت‌ها مخصوصا شركت‌هاي تازه تأسيس بايد به آن توجه كنند. استخدام يك كارمند تمام‌وقت براي انجام امور بازاريابي نتيجه‌اي به‌جز هزينه‌هاي اضافه براي شركت به همراه نخواهد داشت. كمك گرفتن از كارمندان آزادكار، كارآموزان يا حتي آژانس‌هاي تبليغاتي از نظر هزينه براي استارتاپ‌هايي كه زمان زيادي از راه‌اندازي‌شان نمي‌گذرد بهتر است. شايد استخدام بازاريابان به‌صورت تمام‌وقت اين احساس را به شما القا كند كه شانس بهتري براي شناسايي فرصت‌هاي موجود خواهيد داشت اما اين موضوع را فراموش نكنيد كه هر هزينه‌ي اضافه به ضرر شركت است و به موفقيت آن لطمه وارد مي‌كند.
۲- عدم راه‌اندازي وب‌سايتاين روزها اغلب مشتري‌ها براي كسب بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ اطلاعات بيشتر در مورد محصولات و خدماتي كه انجام مي‌دهيد، از طريق مراجعه به وب‌سايت با شركت ارتباط برقرار مي‌كنند. بنابراين هر كسب‌وكاري بايد يك وب‌سايت براي معرفي كاري كه انجام مي‌دهد داشته باشد. اگر هنوز به فكر راه‌اندازي سايت نيفتاده‌ايد مطمئن باشيد كه مشتري‌هاي زيادي را به رقبايي كه وب‌سايت حرفه‌اي دارند باخته‌ايد. علاوه‌براين يك وب‌سايت مي‌تواند پل ارتباطي شما با مشتري‌ها باشد. همچنين اين موضوع را فراموش نكنيد كه راه‌اندازي وب‌سايت مانند گذشته سخت نيست و هر شخصي با اندكي هزينه مي‌تواند دامنه‌ي مورد نظرش را ثبت كند و از سايت‌سازها براي پياده‌سازي آن كمك بگيرد.
۳- استفاده نكردن از استراتژي مناسب براي سئوهمان‌طور كه مي‌دانيد، راه‌اندازي وب‌سايت به‌تنهايي كافي نيست. اگر يك وب‌سايت از استراتژي مناسبي استفاده كند، رتبه‌ي بهتري توسط موتورهاي جستجو مخصوصا گوگل دريافت مي‌كند. بنابراين احتمال اينكه در نتيجه‌ي جستجو به كاربر نشان داده شود بالاتر مي‌رود. استراتژي مناسب براي سئو يعني بايد از كلمات كليدي مناسب براي محتوا، عنوان، توضيحات و تگ‌ها استفاده كنيد. همچنين متن نوشته‌شده بايد ساختار مناسبي داشته و براي كاربران مفيد باشد. اگر نمي‌دانيد كه چگونه بايد كلمات كليدي را در كدهاي وب‌سايت وارد كنيد، كافي است داخل اينترنت را جستجو كنيد. مطالب آموزشي زيادي در اين مورد نوشته شده‌اند كه به شما كمك خواهند كرد.
۴- تحليل نكردن استراتژي بازاريابيشناخت استراتژي بازاريابي و در نظر گرفتن ميزان تأثيرگذاري آن از خود استراتژي مهم‌تر است. درواقع اگر ميزان فروش و درآمد شركت بر اساس تعداد كليك‌هايي كه روي تبليغات انجام شده است مورد تحليل قرار نگيرد؛ يعني عملا هيچ استراتژي براي بازاريابي استفاده نشده است. داده‌هاي جمع‌آوري شده را مورد تحليل قرار دهيد و ببينيد كدام راه حل تغييرات مثبت‌ بيشتري بر افزايش ميزان درآمد شركت داشته است. بازاريابي يك فرآيند استاتيك نيست و بايد به‌طور دائم مورد بررسي و تحليل قرار بگيرد تا بهترين راه متناسب با كسب‌وكار شما پيدا شود.

منبع: زوميت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.