يك كارآفرين براي راهاندازي كسب و كار، بهتر است تنها به ايده اكتفا نكند و نگاهي هم به فاكتورهايي مانند مدل كسب و كار داشته باشد.
كار هر كس نيست خرمن كوفتن، گاو نر ميخواهد بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ و مرد كهن! حتما اين ضربالمثل را تا به حال شنيدهايد. بحث امروز را با اين ضربالمثل زيبا آغاز كرديم تا از يك واقعيت مهم در دنياي ماجراجويانه كسب و كار پرده برداريم. براي شروع يك كسب و كار تنها سلاح شما ايده نيست، نياز است كه شما توانايي يك كارآفرين جسور و خلاق را هم داشته باشيد.
افراد زيادي در سالهاي گذشته درست يا نادرست اذعان داشتهاند كه ايدههايشان توسط يك كارآفرين ديگر به سرقت رفته است. اين نوع تفكر، هميشه هم بدگماني به حساب نميآيد. براي نمونه استيو جابز و هنري فورد در ابتدا توسط شركايشان كنار گذاشته شدند، اما هر دوي اين افراد موفق بودند و شركتهايشان را مجددا رونق دادند. افراد ديگري نيز وجود دارند كه تصور ميكنند به دليل همصحبتي با كسي در رابطه با كسب و كار، مورد سوءاستفاده قرار گرفتهاند. درواقع اينگونه افراد بر اين باورند كه ايدهپرداز بودن، تنها اصل مورد نياز براي موفقيت است. ولي حقيقت اين است كه تنها كساني ميتواند ايده را عملي كند كه توانايي تبديل رؤيا به واقعيت را دارند.
حرف اكثر اينگونه از افراد آن است كه: «من ايده ناب خود را به آنها گفتم و آنها نيز بدون من اين كار را انجام دادند. ايدههايم را دزديدهاند ديجيتال ماركتينگ يا حداقل من اينگونه فكر ميكنم. وقتي چيزي كه در نظر داشتم مطرح ميكنم، براي ديگران الهامبخش است». ولي اين رفتار كارآفرينان موفق را نميتوان سوءاستفاده ناميد.
همچنين شما براي آغاز كسب و كار به چيزي فراتر از يك ايده نياز داريد. شما علاوه بر توانايي ايده پردازي، بايد توانايي
ساخت محصول يا عرضه خدماتفروش ايده مديريت جريان نقدينگي داشته باشيد.
با وجود موارد بالا ميتوان نتيجه گرفت كه درمجموع، براي راه اندازي كسب و كار خود به چيزي بيشتر از يك ايده نياز داريد. بنابراين قبل از اينكه با شكست روبرو شويد، دو سؤال زير را از خود بپرسيد:
آيا ايده مشخص است؟براي مثال يكي از معيارهاي اداره ثبت اختراع و نشان تجاري ايالات متحده اين است كه نوآوري بايد غيربديهي باشد. غيربديهي بودن به اين معني است كه آن ايده نبايد نتيجه يا واقعيتي منطقي و موجود از اختراعات كنوني باشد. دليل اجباري بودن اين قانون از طرف ادارهي ثبت اختراع و نشان تجاري ايالات متحده اين است كه برخي از زمينههاي تحقيقي به مرحلهاي رسيدهاند كه ميتوان گفت كشفيات و تحقيقات در آنها به بلوغ كامل رسيده است. به بيان ديگر ممكن است از ديد شما شايد يك ايده خاص و ناب بهنظر برسد ولي در واقعيت يك اتفاق طبيعي باشد.
آيا درباره ايده متني نوشتهايد يا صحبتي كردهايد؟معيار ديگر براي حق انحصاري ايده آن است كه نوآوري نبايد قبل از ثبت رسمي در مراجع ذيربط، فاش شود. بنابراين اگر در فيسبوك در مورد ايده خود نوشتهايد يا پستي در وبلاگ قرار دادهايد، بايد بدانيد كه اين عمل مانند انتشار رايگان ايده است. بيشك همه به دنبال ثبت ايده خلاقانه خود نيستند، اما اين دو سؤال در اين شرايط مطرح است:
۱- آيا كسي فكر شما را دزديده است؟
۲- آيا شما آن را منتشر كردهايد؟
حتي اگر ايدهاي خاص داريد و هنوز شانس به شما روي نياورده است، بايد حداقل موارد زير را داشته باشيد:
۱- مشتريان وفادارقبل از اينكه مردم بخواهند در شركتتان سرمايهگذاري كنند بايد چيزي براي عرضه به آنها در اختيار داشته باشيد. داشتن مشتريان وفادار (حتي تعداد كم اما در حال رشد) نشانگر توانايي شما براي درآمدزايي از پول و خدمات سرمايهگذاران است. كساني در كسب و كار شما شراكت ميكنند كه اميد داشته باشند با صرف هزينه بتوانند كسب درآمد كنند. تا زماني كه نتوانيد مشخص كنيد ايدهتان قابل تبديل به تجارت و كار واقعي است، مطمئن باشيد ايدهي شما خريدار نخواهد داشت.
۲- طرح كسب و كاربدون طرح كسب و كار سرمايهگذاران نميتوانند در مورد اين كه شما ايدهاي براي كنترل رشد شركتتان داريد، مطمئن شوند. سرمايهگذاران از شما ميخواهند ريسك رشد و نحوهي رسيدن به هدف مورد نظر را كاملا شناسايي كرده باشيد. در سه سال، پنج سال و ده سال آينده جايگاهتان چه خواهد بود؟
۳- مدل كسب و كار مناسبسرمايهگذاران ميخواهند بدانند شما چگونه مشتريان را جذب ميكنيد، چگونه كالاها و خدمات را عرضه ميكنيد و در كل چگونه پول به دست ميآوريد و مقدار سود حاصلشده چقدر است.
اگر تمامي داراييتان ايدهاي عالي ولي بدون فكر خاصي براي تبديل آن به كسب و كار است، بدانيد كه با خيال و وهم سروكار داريد.
منبع: زوميت