چند روش بازاريابي ديجيتال كه به كسب و كار شما رونق مي‌بخشند

۵ بازديد

«بازاريابي ديجيتال» (Digital Marketing)، نوعي بازاريابي براي محصولات و خدمات متنوع به حساب مي‌آيد كه در آن از فناوري‌هاي ديجيتال استفاده مي‌شود. اين نوع بازاريابي اغلب در فضاي اينترنت صورت مي‌گيرد. افرادي كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند هميشه به دنبال روش‌هايي هستند كه ميزان بازديدهاي وب‌سايت خود و فروش محصولاتشان را افزايش دهند. روش‌هاي زيادي براي اين كار وجود دارد كه شمارا با چند مورد از انها اشنا ميكنيم.

 

1- بهينه‌سازي موتور جستجو

«بهينه‌سازي موتور جستجو» (Search Engine Optimization) يا اصطلاحاً «سئو» (SEO)، به فرآيندي اطلاق مي‌شود كه ميزان بازديد وب‌سايت شما را از طريق موتورهاي جستجوي رايگان و به صورت ارگانيك افزايش مي‌دهد. در جستجوي ارگانيك، محتواي توليدي شما بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي براي كاربران در «صفحه نتايج موتورهاي جستجو» (Search Engine Results Page) يا «SERP» به نمايش درمي‌آيد. زماني كه كاربر كلمات كليدي مورد نظر خود را در موتورهاي جستجو از قبيل گوگل يا بينگ وارد مي‌كند، نتايج مرتبط با اين كلمات در SERP ظاهر مي‌شوند.

هر كاربر، با توجه به كلمات كليدي مورد استفاده، موقعيت مكاني و تاريخچه جستجوي خود، نتايج منحصر به فردي را مشاهده خواهد كرد. معمولاً نتايج ارگانيك به صورت فهرست نمايش داده شده و با استفاده از الگوريتم مخصوص موتورهاي جستجو، رتبه‌بندي مي‌شوند. با تغيير الگوي جستجو از طرف كاربر، تعامل او با محتواي اينترنتي و همچنين انتخاب هر يك از نتايج به دست آمده، الگوريتم‌ها نيز تغيير مي‌كنند. هر چه رتبه مطالب شما در يك SERP بالاتر باشد، ترافيك بيشتري به سمت سايتتان هدايت خواهد شد. به اين ترتيب، احتمال افزايش بازديدكننده‌هاي منفعل و مشتريان فعال نيز بيشتر مي‌شود.

عوامل متعددي در بهينه‌سازي موتور جستجو دخيل هستند كه مي‌توان آن‌ها را به دو دسته «سئوي داخلي» (On-Page SEO) و «سئوي خارجي» (Off-Page SEO) تقسيم‌بندي كرد. سئوي داخلي، به اعمالي اطلاق مي‌شود كه براي بهبود سئو در درون وب‌سايت صورت مي‌گيرند. در طرف مقابل، به اقدامات و ارتباطاتي كه در خارج از فضاي وب‌سايت به منظور رشد سئو انجام شود، سئوي خارجي گفته مي‌شود.

با تغيير الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو، الزامات دستيابي به سئوي بهتر نيز تغيير مي‌كنند. اين تغييرات به منظور تطبيق نتايج با نيازهاي كاربر صورت مي‌گيرند. با توجه به اين مسئله بايد به خاطر داشت كه مقصود از سئو، ساخت وب‌سايتي با قرارگيري در رتبه اول نتايج نيست بلكه هدف نهايي، ايجاد بهترين وب‌سايت ممكن براي كاربران مد نظر شما است. اگر هميشه در رتبه‌هاي بالاي سئو قرار داشته باشيد، ديده شدن وب‌سايت شما و ترافيك آن افزايش مي‌يابد. اين موضوع، رونق و پيشرفت سريع‌تر كسب و كارتان را به همراه خواهد داشت.

 

2- بازاريابي موتور جستجو و تبليغات كليكي

«بازاريابي موتور جستجو» (Search Engine Marketing) يا اصطلاحاً «SEM»، يكي از موارد ناديده گرفته شده در سئو، يعني خريد ترافيك اختصاصي از موتورهاي جستجو را پوشش مي‌دهد. با استفاده از SEM، مي‌توان در SERP كاربران، فضايي را به منظور تبليغات وب‌سايت خريداري كرد. متداول‌ترين پلتفرم‌هاي غير رايگان براي جستجو، «Google AdWords» و «Bing Ads» هستند. در اين روش، بازارياب بايد مبلغ از پيش تعيين شده‌اي را به موتورهاي جستجو پرداخت كند. با اين كار، در بخش‌هاي مختلف SERP حاصل از جستجوي كلمات كليدي معين يا عبارات خاص، تبليغات مورد نظر بازارياب ديجيتال به نمايش درمي‌آيند.

يكي از انواع SEM، «تبليغات كليكي» (Pay-Per-Click Advertising) يا اصطلاحاً «PPC» است. در اين روش، موتورهاي جستجو به ازاي هر كليك بر روي تبليغات يك شركت، مبالغ مشخصي را دريافت مي‌كند. اخيراً روش PPC در پلتفرم‌هاي مختلف شبكه‌هاي اجتماعي مانند اينستاگرام نيز در حال اجرا است. در اين روش، تبليغات به صورت اعلان براي مخاطبان مورد نظر شركت به نمايش درمي‌آيند. اين سيستم، مثال بسيار خوبي از تركيب روش‌هاي مختلف بازاريابي ديجيتال و به كارگيري آن‌ها براي رسيدن به يك استراتژي كامل بازاريابي است. به عنوان نمونه در اينجا، SEM با بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي همپوشاني پيدا كرده است.

 

3- بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي

در دنياي ديجيتالي امروزي، شبكه‌هاي اجتماعي نقش مهمي را در بازاريابي كسب و كارهاي مختلف بازي مي‌كنند و اهميت آن‌ها در ايجاد يك استراتژي بازاريابي مناسب بر كسي پوشيده نيست. با اين وجود، نكته اساسي در بهره‌گيري صحيح از شبكه‌هاي اجتماعي، شناخت كافي ورودي‌ها و خروجي‌هاي بازاريابي در اين روش است. «بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي» (Social Media Marketing)، محصولات و خدمات شما را بيش از بيش در معرض ديد كاربران قرار مي‌دهد و امكان برقراري ارتباط نزديك با مشتريان را برايتان فراهم مي‌كند. در اين روش تعامل، شما مي‌توانيد بازخوردهاي ارزشمند مشتريان خود را دريافت كنيد و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، كيفيت خدمات و محصولات و همچنين نحوه ارائه آن‌ها را بهبود بخشيد.

تمام اقداماتي كه به منظور افزايش ترافيك يا مبادلات تجاري در شبكه‌هاي اجتماعي انجام مي‌شوند، در حوزه بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرند. براي بهره‌گيري از اين نوع بازاريابي مي‌توانيد فعاليت‌هاي تجاري خود را در پلتفرم‌هايي نظير فيس‌بوك، توييتر، يوتيوب يا لينكدين بيشتر كنيد. استفاده از بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي و توليد محتواي باكيفيت، سرعت رشد و موفقيت كسب و كار شما را افزايش خواهد داد. اغلب شركت‌ها علاقه زيادي به استفاده از بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي دارند اما آن‌هايي كه داراي مدل كسب و كار «شركت به مشتري» (Business to Consumer) يا اصطلاحاً «B2C» هستند، بيشترين بهره را از اين روش مي‌برند. شركت‌هايي با مدل كسب و كار B2C، محصولات يا خدمات خود را بدون هيچ واسطه‌اي به دست مشتري نهايي يا هدف مي‌رسانند.

يكي از نكات اساسي در بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي، دقت بر روي موضوعاتي است كه كاربران در مورد آن‌ها گفت و گو مي‌كنند. شما بايد به نظرات مخاطبان گوش دهيد، در بحث‌ها شركت كنيد و با استفاده از بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي، ميزان جذابيت هر مطلب را بر اساس تعداد لايك و به اشتراك‌گذاري آن مورد ارزيابي قرار دهيد. به اشتراك‌گذاري مطالب از اهميت بالايي برخوردار است چراكه اين كار به نوعي يك تبليغ رايگان براي كسب و كار شما محسوب مي‌شود. از اين‌رو، محتوايي را توليد كنيد كه ميزان به اشتراك‌گذاري آن بالا باشد.

 

4- بازاريابي محتوا

«بازاريابي محتوا» (Content Marketing)، بهترين روشي بازاريابي ديجيتال است كه در آن شما مي‌توانيد با توليد محتواي باكيفيت براي كاربران خود، فروش بيشتري را به دست آوريد. محتواي مورد نظر را مي‌توان در هر پلتفرم اينترنتي ايجاد كرد. ارسال پيام در توييتر، آپلود ويديو در يوتيوب و نوشتن مطالب مختلف در وب‌سايت، از مصاديق بازاريابي محتوا هستند. اين روش داراي كارايي بسيار خوبي است چراكه محتواي شما را با روش‌هاي ديگري از قبيل بازاريابي سئو و شبكه‌هاي اجتماعي ادغام مي‌كند و در نتيجه، بهره‌وري كار افزايش مي‌يابد.

براي اجراي صحيح بازاريابي محتوا، توجه به چند نكته ضروري است. پيش از توليد محتوا حتماً كاربران نهايي خود را در نظر بگيريد. به اين منظور بايد نوع مخاطبان و علايق آن‌ها را شناسايي كنيد. اين مسئله، حوزه موضوعات انتخابي را برايتان مشخص خواهد كرد. به علاوه، زبان و اصطلاحات مورد استفاده مخاطبان خود را در هنگام جستجوهاي اينترنتي مد نظر داشته باشيد. استفاده از اين اطلاعات و به كارگيري كلمات كليدي مناسب، سئوي شما را بهبود مي‌بخشد.

توجه داشته باشيد كه بايد محتواي توليدي خود را در تمام پلتفرم‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك بگذاريد. اين كار، ميزان بازديد و بازخوردها را به حداكثر مي‌رساند. بازاريابي محتوا، يك فعاليت مداوم محسوب مي‌شود. اين روش، رابطه مستقيمي با فروش ندارد بلكه هدف اصلي آن، تعامل و آموزش به مشتريان به منظور ايجاد اعتماد، شناخت و ارزش برند است. از توليد محتوي نامربوط و غيرضروري خودداري كنيد. به دنبال مطالبي باشيد كه كاربران را به طور هميشگي با خود درگير مي‌كنند. با ايجاد محتواي باكيفيت و مرتبط با كسب و كار خود مي‌توانيد سئوي وب‌سايتتان را بهبود بخشيد. استفاده از مطالب موجود در وبلاگ‌هاي ديگر و ايجاد «بك‌لينك» (Backlink) نيز روش خوبي براي افزايش ترافيك سايت است.

 

5- بازاريابي ايميلي

در «بازاريابي ايميلي» (Email Marketing)، اطلاعاتي از قبيل معرفي محصولات، خدمات و تغييرات اخير هر يك از آن‌ها، در بازه‌هاي زماني مشخص توسط ايميل براي مشتركين ارسال مي‌شود. اين روش بر خلاف روش‌هاي ديگر بازاريابي ديجيتال، بر پايه ايجاد يك رابطه مخصوص بين مشتري و شركت است. ارسال ايميل‌هاي به‌روزرساني، باعث فراهم كردن ارزش براي مشتريان و كسب اعتماد و وفاداري بيشتر آن‌ها به برند مي‌شود.

بهترين نتيجه در بازاريابي ايميلي زماني به دست مي‌آيد كه شما مشتركين خود را نه با پرداخت پول بلكه از طريق توليد محتواي مناسب و اعتمادسازي برند جذب كرده باشيد. اين روش بازاريابي نقش مهمي را در افزايش فروش محصولات و خدمات بازي مي‌كنند زيرا كاربراني كه فرم‌هاي ثبت نام در اشتراك ايميلي را پر مي‌كنند، به احتمال زياد همان مشتريان فعال شما خواهند بود.

 

منبع: فرادرس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.