بازاريابي ديجيتال يك صنعت هميشه در حال تحول است كه با تغيير نيازها، رفتار و خواستههاي مشتري، گرايشها و نوآوريهاي جديدي در حال ظهور است. با نزديك شدن به پايان سال۲۰۲۰، تيم هاي بازاريابي ديجيتال در سطح جهاني برنامه ريزي براي سال آينده، محاسبه بودجه خود و تدوين استراتژي هايي را شروع ميكنند.
با در نظر گرفتن مشكلاتي كه براي كسبوكارها به پيش ميآيد پيشبيني دقيق كمي سختتر ميشود. از طرفي تغييرات رفتاري مشتريان مرتبا رخ ميدهد، كه زمان زيادي به بازاريابي براي تغيير و سازگاري نميدهد. با توجه به شرايط كنوني جهان و كرونا، درآمد كسب و كار در حال كاهش ميباشد، اين بدان معني است كه بودجه بازاريابي كاهش خواهد يافت.با وجود اين، بازاريابي ديجيتال اكنون بيش از هر زمان ديگري براي مشاغل مهم است كه نه تنها ميخواهند زنده بمانند، بلكه ميخواهند رشد كنند. با اين حساب ، برخي از روندها و استراتژيهاي بازاريابي ديجيتال براي سال پيش رو چيست؟ در اينجا برخي از روندها و استراتژيهايي را كه بنگاه هاي اقتصادي در يك بازار كاملاً محدود استفاده ميكنند، بررسي خواهيم كرد.
1- ايميل ماركتينگ
حدود ۸۰٪ از بازاريابان گزارش ميدهند كه در سال۲۰۲۰ افزايش تعامل با ايميل را مشاهده كردهاند. اكنون، مدت هاست كه ايميل يكي از اصليترين استراتژيهاي بازاريابي موثر است و انتظار ميرود محبوبيت آن افزايش يابد، به ويژه اينكه ايميل ماركتينگ بيشترين بازده سرمايهگذاري را براي مشاغل كوچك دارد.در نظر داشته باشيد كه كاربران ايميل تا سال ۲۰۲۴ به ۴.۴۸ ميليارد كاربر افزايش خواهند يافت و به راحتي مي توان فهميد كه چرا بسياري از مشاغل نه تنها تلاش خود را ادامه ميدهند بلكه در بازاريابي از طريق ايميل سرمايه گذاري بيشتري ميكنند.در يك بازار مشتري محور، زمينههاي سرمايهگذاري بر روي استراتژيهاي شخصيسازي خواهد بود كه تعامل با مشتريان جديد و مشتريان فعلي را افزايش ميدهد و اتوماسيون بازاريابي از طريق ايميل كه پياده سازي و مديريت فعاليتهاي شخصي را آسان ميكند.
2- بازاريابي محتوا
به دليل مقررات جهاني به مردم توصيه ميشود كه در خانه بمانند، در نتيجه تقاضاي زيادي براي بخش آنلاين وجود دارد. به همين دليل، بازاريابي محتوا بيش از هر زمان ديگري مورد توجه قرار خواهد گرفت، زيرا بسياري از بازاريابان قصد دارند سرمايهگذاري خود را در بازاريابي محتوا در سال ۲۰۲۱ افزايش دهند.برخي از استراتژيها وجود دارد كه در سال ۲۰۲۱ مورد استقبال قرار خواهند گرفت. براي اولين بار، بازاريابي محتوا بيشتر بر روي محتوا با موضوعهاي كه نژادها، جنسيتها ، آيينها و افراد داراي معلوليت را پوشش ميدهد تمركز خواهد كرد. به همين ترتيب، سمت محتوايي پيش خواهيم رفت كه بر حفظ محيط زيست تأكيد دارد و برند در بخش مسئوليت اجتماعي خود از آن بسيار بهره خواهند برد.منظور از محتوا صرفا محتواي متني نيست زيرا با تغيير ذائقه مخاطبان محتواهاي ويديويي اينفوگرافيكها رايجترين قالبهاي محتوايي در سال ۲۰۲۱ هستند. توليد محتوا در قالبهاي مختلف باعث بهبود تعامل مشتري و تجربه كاربري مخاطبان شده كه بر افزايش بازديد وبسايت،و فروش تاثير مستقيم دارد.به همين ترتيب، محتواي تعاملي نقش مهمي در جذب كاربران دارد. با تغييرات الگوريتمهاي گوگل اين روش از بهترين راهكارها براي ايجاد تعامل بيشتر و گذراندن زمان بيتشري در وبسايت شما ميباشد. در نتيجه باعث افزايش رتبه در موتورهاي جستجو ميشود.
3- شبكههاي اجتماعي
با حضور هرچه بيشتر افراد در خانه زمان بيشتري را در شبكههاي اجتماعي صرف ميكنند و اين فرصت مناسبي است كه تعامل بيشتري با آنها داشته باشيد. . در حقيقت، بودجههاي شبكههاي اجتماعي ۲۴٪ از بودجه هاي بازاريابي را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تشكيل دادهاند.اين موضوع فرصتهاي زيادي را در اختيار بازاريابها قرار ميدهد تا مخاطبان جديد جذب نمايند و با مشتريان فعلي ارتباط برقرار كنند. و اين به ويژه با روند مداوم بازاريابان با تمركز بر حفظ مشتري از طريق بازاريابي در شبكههاي اجتماعي از اهميت بيشتري برخوردار است.
4- سئو
سئو مثل هميشه مهم است، و همين امر ميزان موفقيت تيمهاي بازاريابي را تحت تاثير قرار ميدهد. هرچند تفاوتي زيادي در نحوه اجرا وجود ندارد اما در سال ۲۰۲۱ تمركز اصلي بايد براي رسيدن به “موقعيت صفر” در موتورهاي جستجو باشد. اما موقعيت صفر چيست؟به قطعه ويژهاي در گوگل كه همانند كادري در بالاي نتايج جستجو قرا دارد، همچنان اطلاعات آن ارتباط بيشتري با سوالات كاربر است بدون اينكه كاربر مجبور باشد روي آن كليك كند به آنها پاسخ ميدهد.موقعيت صفر ممكن است بازديدكنندگان را به سايت شما وارد نكنند، اما به كسب اعتبار كسبوكار به عنوان يك مرجع در اين زمينه كمك زيادي خواهد كرد، كه ارزش آن بيش از يك بازديد از سايت است. به همين دليل، بسياري از بازاريابان، سئو اين استراتژي را در اولويت خود قرار دادهاند.با هوشمندترشدن موتورهاي جستجو، ديگر سئو به آنچه كاربران جستجو ميكنند محدود نميشود، و سمت جستجوي معنايي در حال پيشرفت است. موتورهاي جستجو نه تنها از كلمات كليدي بلكه از زمينه، معني و هدف براي ارائه نتايج جستجو به كاربران استفاده ميكنند. با اين حساب، مشاغل بيشتري بر ايجاد محتواي بهينه شده براي مردم كه به سوالات پاسخ ميدهد ، تمركز خواهند كرد. به عبارت ديگر، محتوايي كه به سوالات كاربران پاسخ ميدهد، در نتايج جستجو رتبه بالاتري خواهد داشت.
5- تبليغات كليكيPay-Per-Click Advertising PPC)
PPC يك مدل تبليغات آنلاين است كه در آن تبليغ كنندگان هر بار كه كاربر روي يكي از تبليغات آنلاين خود كليك ميكند، هزينه پرداخت ميكنند.رايج ترين قالب تبليغات PPC در صفحات نتايج جستجو و در موتورهاي جستجو مانند Google يا Bing ظاهر ميشود. تبليغ كنندگان اين فرصت را دارند كه برند، محصول يا خدمات خود را در قالب آگهي قرار دهند كه كلمه كليدي يا رفتار خاصي را هدف قرار دهد.همانطور كه قبلاً نيز گفتيم، بودجه بازاريابي رو به كاهش است زيرا بسياري از مشاغل در تلاش هستند بازاريابي ديجيتال خود را كاهش دهند. نكته مثبت اين است كه مشاغل مي توانند از برخي از فرصت هاي عالي بازاريابي كم هزينه استفاده كنند بنابراين زمان مناسبي براي رقابت آنلاين است.
نتيجه گيري
سال ۲۰۲۰ احتمالاً باعث ايجاد بيشترين مشكلات در صنعت بازاريابي شده است. بازاريابان بايد با بودجه كمتري كار كنند و همچنان بايد اهداف بازاريابي را پوشش دهند. اين امر مستلزم نوآوري است و بايد ديد در سال ۲۰۲۱ چه روندهاي جديد ظهور ميكنند.با وجود اين، روندها و استراتژيهايي كه در اينجا ذكر شد، از بهترين مواردي هستن كه ميتوان روي آنها براي به دست آوردن نتايج بهتر در بازاريابي حساب كرد.
منبع: آكادمي فروش