بازاريابي اينترنتي و ضرورت آن در بازار امروز

۶ بازديد

ديجيتال ماركتينگ

بازاريابي بخش جدايي‌ناپذير دنياي كسب و كار امروز است. حالا بازاريابان فرواني وجود دارند كه اين حرفه را به  صورت مدرن و باتوجه به استاندارهاي دنياي امروز انجام مي‌دهند. امروز و با وجود بازار فروش محصولات در فضاي مجازي، دانستن علم بازاريابي ديجيتال به يك ضرورت تبديل شده است و همه‌ي  علاقه‌مندان به اين حرفه بايد دوره‌‌ي بازاريابي ديجيتال را بگذرانند و بازاريابي در فضاي آن‌لاين را بياموزند. در واقع فرقي نمي‌كند كه شما صاحب يك ماركت بزرگ هستيد يا مي‌خواهيد محصولات‌تان را در يك پيج اينستاگرام بفروشيد، بهتر است بايد و نبايد كار و از همه مهم‌تر جلب مشتري در اينترنت را به خوبي بدانيد. كلاس ديجيتال ماركتينگ (Digital marketing) اين امكان را به شما مي‌دهد تا در يك دوره‌ كوتاه مدت با فوت و فن‌هاي اين حرفه آشنا شويد و بتوانيد در بازار پرهياهوي فروش محصولات در اينترنت موفق و البته پردرآمد باشيد.

 

بازاريابي اينترنتي و ضرورت آن در بازار امروز

ديجيتال ماركتينگ يك نوع مدرن بازاريابي محصولات يا خدمات است كه با استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين ديجيتال و بيش‌تر در بستر اينترنت استفاده مي‌شود. مي‌دانيم كه با گسترش اينترنت نوع بازار فرق كرده و حالا بسياري از شركت‌ها محصولات يا خدمات خود را در فضاي مجازي مي‌فروشند و مشتري‌ها با استفاده از گوشي‌هاي موبايل هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و كامپيوترهاي خانگي محصولات يا خدمات شركت‌ها را خريداري مي‌كنند. اما مهم‌ترين راه فروش و جذب مشتري در بازار اينترنتي، جلب مشتري است و اين كار به عهده‌ي بازاريابان ديجيتالي است. آن‌ها بايد افرادي حرفه‌اي باشند و با اطلاع‌رساني دقيق و روابط‌عمومي بالا بتوانند محصولات شركت‌هاي خود را به مشتري‌ها عرضه كنند، اعتماد آن‌ها را جلب كنند و درنهايت بازار را از آن خود كنند. بازاريابي اينترنتي يك كار شبانه‌روزي و بي‌وقفه است. تعطيلات در اين كار معني چنداني ندارد و افرادي كه در اين شغل مشغول به كار مي‌شوند بايد هميشه در دسترس باشند و تحولات و نياز بازار را لحظه به لحظه رصد كنند. آن‌ها بايد آدم‌هاي خلاقي باشند و بتوانند با تبليغاتي نوآورانه مشتري‌هاي خود را در اقيانوس اينترنت پيدا و از همه مهم‌تر نگه‌دارند. بهتر است اين موضوع را در نظر بگيريد كه در واقع ديجيتال ماركتينگ به معني استفاده از همه‌ي ابزارهاي ديجيتال مانند وب‌سايت، اپليكيشن، تبليغات آنلاين، شبكه‌هاي اجتماعي، سئو (SEO)، بازاريابي اينترنتي، بازاريابي موبايلي براي يك هدف بزرگ و مشخص به اسم ماركتينگ يا بالا بردن فروش و برندسازي در فضاي آنلاين است. در ادامه مختصري درباره‌ي اين ابزارها و كاركردشان در دنياي ديجيتال ماركتينگ صحبت خواهيم كرد. اين ابزارها بازوهاي مهم يك مديريت درست و اصولي در ديجيتال ماركتينگ است و هر متخصص اين حوزه بايد جايگاه و ضرورت هر كدام از اين ابزارها را بداند تا بتواند استراتژي درستي براي بازار خود در نظر بگيرد.

 

معرفي بعضي از ابزارهاي مهم ديجيتال ماركتينگ

جك ولش (Jack Welch)، مدير افسانه‌اي جنرال‌ الكترونيك و نويسنده‌ي كتاب پرفروش «پيروزي»، اين طور مي‌گويد كه «استراتژي يعني اين‌كه تصميم‌هاي شفاف و دقيق درباره‌ي نحوه‌ي رقابت با ديگران بگيريم.» او سال‌هاي بسيار زيادي به‌عنوان ديجيتال ماركتينگ حرفه‌اي كار كرد و جزو اولين كساني بود كه ابزارهاي اين حرفه را شناسايي كرد و آن‌ها را در بازار به كار گرفت. اين نكته را فراموش نكنيد كه استراتژي درست و مناسب بازار هدف، يكي از مهم‌ترين ابزارهاي بازاريابي اينترنتي است. در واقع كمپين‌هاي تبليغاتي است كه شركت شما را در اينترنت سرپا نگه‌مي‌دارد و باعث مي‌شود شركت شما و محصولات يا خدماتش مدام در دسترس مشتري باشد. يكي ديگر از ابزارهاي مهم اين حرفه توليد محتوا است. اگر از علاقه‌مندان به بازاريابي اينترنتي هستيد، اين واژه نبايد براي‌تان ناآشنا باشد. امروزه بسياري از مجموعه‌ها به‌عنوان آژانس‌هاي توليد محتواهاي كارآمد براي ديگر شركت‌ها در بستر اينترنت انجام مي‌دهند. اين شركت‌ها بسته به توانمندي تيم توليد محتوا و استراتژي خود ممكن است فقط محتواي متني يا ويدئويي براي شركت‌هاي سفارش‌دهنده توليد كنند. در هر صورت شما براي يك ديجيتال ماركتينگ موفق نياز داريد به بهترين شكل ممكن از اين ابزار در حرفه‌ي خود استفاده كنيد.
يكي ديگر از ابزارهاي مهم اين حرفه بهينه‌سازي سايت براي موتور جست‌وجو يا همان سئو است. احتمالا اين جمله را زياد شنيديد كه يك شركت روي سئوي خود سرمايه‌گذاري خوبي كرده است يا شركتي چون سئوي ضعيفي دارد، در بازار ديجيتال به خوبي ديده نمي‌شود. كارشناسان اين حوزه سئو را اين طور تعريف مي‌كنند كه يكي از ابزار هاي مهم در مجموعه‌ ديجيتال ماركتينگ است و براي حضور در فضاي كسب و كار آنلاين وجودش ضروري است و حتما بايد دوره‌ي آموزشي آن را بگذرانيد و براي آن وقت بگذاريد.
سئو يك روند مناسب براي بهتر ديده شدن يك وب‌سايت است. اين ابزار باعث مي‌شود تا وب‌سايت شما در نتايج جست‌وجو بهتر ديده شود و مشتري هنگام سرچ در موتور جست‌وجو شما را سريع‌تر از ديگر سايت‌هاي مشابه پيدا كند. سئو مي‌تواند انواع مختلف جست‌وجو را شامل شود. براي مثال ممكن است يك نفر محتواي تصويري را سرچ كند و سايت شما ارائه دهنده‌ي چنين محصولاتي باشد، آن‌وقت است كه با استفاده از اين ابزار شما از اولين سايت‌هايي خواهيد بود كه موتور جست‌وجو به متقاضي چنين جست‌وجويي پيشنهاد مي‌دهد.
از ديگر ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ مي‌شود به بازاريابي ايميلي، اينفلوئنسر ماركتينگ، بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي و تبليغات كليكي نام برد كه با انتخاب يك دوره‌ي جامع ديجيتال ماركتينگ با تمام اين ابزارها و روش‌هاي استفاده‌ي آن‌ها را آموزش خواهيد ديد.

 

موفق‌ترين شركت‌هاي دنيا در ديجيتال ماركتينگ

بهتر است بدانيد كه موفق‌ترين شركت‌ها در بازاريابي اينترنتي، شركت‌هايي هستند كه با كم‌ترين بودجه بزرگ‌ترين فيلم‌ها را توليد كردند. مهم نيست كه اين شركت‌ها چه قدر پول‌دار يا معروف هستند، مهم اين است كه كارشناسان و مديران ديجيتال ماركتينگ بسيار خلاق و گوش به زنگي داشتند كه توانستند بهترين و كوتاه‌ترين راه درآمدزايي را جلوي پاي مديران خود قرار بدهند. اين نكته را فراموش نكنيد كه بيش‌تر شركت‌هايي كه در بستر اينترنت كار مي‌كنند، از يك ايده‌ي ساده كار خود را شروع كردند. براي مثال مدير شركت اوبر (Uber) ايده‌ي راه‌اندازي شركت خود را از يك روز در تعطيلات كريسمس گرفت كه بايد براي يك راننده حدود هشت‌صد دلار پول پرداخت مي‌كرد. او فكر كرد اگر يك سرويس اشتراكي تاكسي راه بيندازد، اين هزينه به مراتب كم‌تر خواهد بود. يا شركت اصلاح صورت Dollar Shave با اين ايده كه شيو كردن هر روز موي صورت كار فرسايشي است، با انتشار يك ويدئو در فضاي مجازي با شعار «تيغ‌هاي ما فوق‌العاده هستند» كار خود را شروع كرد. اين باشگاه ريش‌تراشي حالا با بيش از سه ميليون مشتري و برندينگ بسيار حرفه‌اي به يكي از شركت‌هاي شناخته‌شده در بازار ديجيتال تبديل شده است. مي‌بينيد همان‌طور كه گفتيم اين شركت‌ها با ايده‌هاي بسيار ساده و دم‌دستي كار خود را شروع كردند، مشتري‌هاي خود را در سراسر جهان پيدا كردند و از همه مهم‌تر پول‌دار و معروف شدند.
در آخر به طور خلاصه بايد به اين موضوع اشاره كرد كه در عصر ديجيتالي امروز فنون ماركتينگ به كل تغيير كرده و از حضور آنلاين كسب و كارها حقيقتي انكار ناپذير شده است؛ پس بهتر است با گذراندن دوره جامع ديجيتال ماركتينگ اصول و روش هاي بازاريابي آنلاين را آموزش ديده و در استارت آپ هاي امروزي به كار ببريم.

 

منبع: زوميت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.