براي اينكه از بازاريابي محتوا در كسبوكارتان استفاده كنيد، نيازمند توليد محتوا هستيد. در كتاب «ماشين محتوا» تمام آنچه براي خلق محتوا نياز داريد، آمده است.
يكي از بهترين روشهاي شناختهشدهي امروز براي پيداكردن مخاطب درست در جاي درست، بازاريابي محتوا است. كتاب «ماشين محتوا» بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ نوشتهي دن نوريس، يكي از كارآفرينان سريالي و برگزيده در حوزهي بازاريابي محتوا در سراسر جهان، از استراتژي براي بهكاربردن بازاريابي محتوا صحبت ميكند. او معتقد است با استفاده از روش بازاريابي محتوا ميتوانيد بدون پرداخت هزينه براي تبليغات، براي خودتان كسبوكاري چندميليوندلاري راه بيندازيد؛ كاري كه دننوريس خودش انجام داد و به موفقيت بزرگي دست پيدا كرد و نتيجه اين شد كه تصميم گرفت تجربهي موفقش را در توليد محتوا با نوشتن اين كتاب با ديگر افراد بهاشتراك بگذارد. او در جايي از كتابش ميگويد:
الان در هواپيما نشستهام و اين كتاب را مينويسم. شخص كناري من در حال تماشاي فيلم است و نفر جلويي موسيقي گوش ميكند. آدمهاي پشتسرم هم خواب هستند؛ اما من نميخواهم هيچكدام از اين كارها را انجام دهم؛ بلكه ميخواهم بنويسم؛ چون عاشق نوشتنم. اگر روي كار دلخواهتان متمركز شويد، اين شما را بهزودي در موقعيت مطلوبي قرار خواهد داد.
خلاصهي كتاببا يادگيري اصول بازاريابي محتوا كه در كتاب ماشين محتوا آموزش داده شده و اينكه چطور محتواي عالي خلق كنيد و در بين رقبايتان برجسته و متمايز ديده شويد، فرايند توليد محتواي اثرگذار برايتان بسيار سادهتر خواهد شد. دن نوريس در كتاب «ماشين محتوا» آنچه واقعا در كسبوكار خودش مؤثر بوده، با مخاطب ديجيتال ماركتينگ در ميان ميگذارد. اين توصيهها بهصورت شفاف و مرحلهبهمرحله بيان شده تا كاربردي و مفيد باشد. ماشين محتوا كتابي است كه تقريبا همهچيز را دربارهي بازاريابي محتوا برايتان شرح ميدهد و بهويژه براي شروع نوشتن و توليد محتوا بسيار اثرگذار است. كتاب ماشين محتواي دن نوريس پر از ايده و راهنمايي نهتنها براي بازاريابان محتوا، بلكه براي تمامي بازاريابان است.
بخشهاي كتابنيل پاتل، يكي از بزرگان حوزهي بازاريابي محتوا، براي كتاب حاضر پيشگفتاري نوشته و در آن دربارهي اهميت بازاريابي محتوا سخن گفته است. او درباره تجربهي خودش در استفاده از بازاريابي محتوا ميگويد:
من بازاريابي محتوا را آغاز كردم؛ چون از پس هزينهي تبليغات برنميآمدم.
او اشاره ميكند كه اين روش ابزاري قدرتمند است؛ اما انجام آن ساده نيست و اين كتاب شما را در موفقيت در بازاريابي محتوا كمك ميكند. يكي از نكات بسيار مهم در ميان صحبتهاي نيل پاتل اين است كه هر وقت به پروژهاي فكر كرده، آن را بهسرعت عملياتي كرده است.
مقدمهكتاب شامل مقدمه و پنج فصل است. در مقدمهي كتاب، دن نوريس دربارهي كسبوكارهايي كه خودش راه انداخت و بعد با شكست مواجه شد و دلايل شكست آنها صحبت ميكند. نموداري كه در مقدمهي كتاب آمده است، به نمودار دستمزد تخميني دن مربوط ميشود. او با اين كار ميخواهد ميزان تأثيرگذاري درخورتوجه بازاريابي محتوا و رشد درآمدياش بعد از استفاده از اين ابزار را نشان دهد. نوريس دربارهي وردپرس كرو (Wordpress Curve) كه پروژهي بسيار موفق او در سطح جهان است، توضيح ميدهد و ميگويد هيچ هزينهاي صرف تبليغات آن نميكند؛ بلكه مدير محتواي تماموقت و چندين نويسندهي حقوقبگير پروژهاي دارد و روي توليد محتوا بهعنوان تنها استراتژي بازاريابي تمركز كرده است. دن نوريس ميگويد:
من استاد دست به كار شدنم. اميدوارم شما هم با داشتن اين كتاب دست به كار شويد و با ايجاد وبلاگ يا بهروزرساني محتواهاي قديميتان، اين كار را انجام دهيد. كار روي بازاريابي محتوا را هماكنون شروع كنيد.
فصل اولدن در فصل اول كتاب، به اين موضوع ميپردازد كه چگونه با بازاريابي محتوا، كسبوكار راهاندازي كنيم؟ تعريف سادهاي كه از بازاريابي محتوا دارد، اين است:
بازاريابي محتوا عبارت است از انتشار مطلبي جالب كه باعث جلب توجه و اعتمادسازي دربارهي كسبوكار ميشود.
همچنين، نوريس در اين فصل تفاوت ميان وبلاگنويس و بازارياب محتوا بودن را مطرح ميكند. كسي كه بازاريابي محتوا ميكند، حقيقتا كار بازاريابي براي كسبوكار را برعهده گرفته است و نويسندهي صرف نيست. مطلب بعدي اين فصل ۱۰ مشخصهي كسبوكاري با رشد درخورتوجه است كه بهصورت موردي بيان و براي هر مورد توضيح كافي داده شده است. موضوعات مهم ديگر «منطق پولسازي» و «توسل به ايمان در بازاريابي محتوا» هستند كه دن آنها را با بياني روان شرح ميدهد. او معتقد است وبلاگها خيلي زود جا ميزنند و دورگرفتن و موردتوجه مردم واقعشدن كاري زمانبر است. بنابراين، اگر به محتوا ايمان نداشته باشيد، ممكن است در ميانهي راه كار را رها كنيد. او دلايل اين اتفاق را براساس تجربهي شخصي خودش بين سالهاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ موبهمو شرح داده است.
منبع: زوميت