اشتباهات رايج در ديجيتال ماركتينگ

آموزش بازاريابي آنلاين

اشتباهات رايج در ديجيتال ماركتينگ

۷ بازديد

رعايت كردن برخي نكات ساده در تعيين استراتژي بازاريابي برند نه تنها هزينه‌ها را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد بلكه نتيجه‌ي بسيار بهتري نيز دارد.

داشتن استراتژي موفق براي بازاريابي نيازمند پلت‌فرم، كانال، شنوندگان و محتواي مناسب است. درواقع چالش‌هاي استراتژي ديجيتال ماركتينگ به‌اندازه‌اي سخت است كه اغلب شركت‌ها اشتباهات خود را دائم تكرار مي‌كنند. نتيجه‌ي تحقيقات نشان داده است امروزه بيش از پنج هزار پلت‌فرم براي كمك به كسب‌وكارها در دسترس است و تنها ۹ درصد بازاريابان مي‌توانند روي استفاده از يك روش تمركز كنند. درنتيجه برندها تلاش كمتري براي اجراي استراتژي بازاريابي و جلب رضايت مخاطبان خود انجام مي‌دهند. اين اشتباه‌هاي رايج تنها مختص استراتژي‌هاي بازاريابي نيست بلكه توسط كسب‌وكارهايي كه براي افزايش مخاطب تلاش مي‌كنند نيز انجام مي‌شود. در ادامه‌ي اين مقاله‌ي به بررسي بيشتر اين اشتباه‌ها مي‌پردازيم.

<< دوره بازاريابي ديجيتال راهي براي كاهش اشتباهات رايج ديجيتال ماركتينگ>>


۱- دست كم گرفتن اهميت داده‌هابسياري از كسب‌وكارهاي در حال رشد اهميت داده‌ها را در توسعه‌ي استراتژي بازاريابي دست كم گرفته و زمان چندان زيادي را به تحقيقات تخصيص نمي‌دهند. درصورتي‌كه روزبه‌روز به اهميت استفاده از داده افزوده مي‌شود. هرقدر داده‌هاي بيشتر و مفيدتري در اختيار بازاريابان قرار بگيرد، فرصت‌هاي بيشتري براي شناخت مشتري و محصولات فراهم مي‌شود. به همين دليل شركت‌ها نبايد هيچ محدوديتي در جمع‌آوري و استفاده از داده‌ها قائل شوند.به‌عنوان مثال بسياري از شركت‌هاي مشاوره، هر كلمه‌ي كليدي را به چشم فرصتي جديد براي جمع‌آوري داده به منظور پيدا كردن مخاطبان جديد مي‌بينند. اين شركت‌ها حجم زيادي از كلمات كليدي را توسعه داده‌اند تا به موتور جستجوي هر مشتري ميليون‌ها كلمه‌ي كليدي اختصاص دهند.

در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال سئو را متفاوت تر ياد خواهيد گرفت

اهميت ندادن به داده‌ها باعث مي‌شود شركت‌ها چشم‌انداز ارزشمندي را از دست بدهند يا نتيجه‌گيري درستي نداشته باشند مخصوصا زماني كه نيازهاي شخصي هر مشتري بايد مشخص شود. برندها مي‌توانند داده‌ي مورد نظر خود را از طريق مصاحبه با مشتري، نظرسنجي و تحقيقات در زمينه‌ي بازار تأمين كنند. اگر داده‌هاي جمع‌آوري شده با تجزيه و تحليل مناسبي همراه باشند مي‌توانند درآمد شركت را تا ۱۵ درصد افزايش دهند.
۲- عدم تمركز روي ويژگي منحصربه‌فرد محصول

پيوستن لايه‌هاي مختلف استراتژي بازاريابي برند بايد تعريف واحدي از وجه تمايز برند نسبت به رقبا را نشان دهد. تعريف وجه تمايز برند، به مشتري اين امكان را مي‌دهد كه بداند كدام برند نيازهايش را بهتر برطرف مي‌كند تا با ديد بهتري نسبت به انتخاب محصول مورد نظر اقدام كند. همچنين اين ويژگي منحصربه‌فرد بايد محوريت تمام كمپين‌هاي مرتبط با بازاريابي ديجيتال باشد. بسياري از موتورهاي جستجو محصولات را بر اساس ويژگي‌هاي پايه و قيمت آن‌ها دسته‌بندي مي‌كنند. درنتيجه مشخص كردن وجه تمايز برند نقش حياتي را در مشخص شدن هدف اصلي برند ايفا مي‌كند.


تنها يك دوره ديجيتال ماركتينگ خوب مي‌تواند اين موضوع رو پاسخ بدهد

برندها براي مشخص كردن ويژگي منحصربه‌فرد خود بايد بپرسند «چه ويژگي باعث مي‌شود مردم محصول ما را انتخاب كنند؟» به‌عنوان مثال برندي كه در زمينه‌ي توليد كفش فعاليت مي‌كند، تمركز خود را روي توليد كفش‌هايي با ماندگاري بالا مي‌گذارد و يك برند ديگر محصولات شخصي‌سازي شده را به‌عنوان ويژگي منحصربه‌فرد انتخاب مي‌كند. مورد اولي كه بررسي كرديم يعني تحليل داده‌هاي جمع‌آوري شده، باعث جذب مشتري‌هايي مي‌شود كه دنبال بهترين و مقرون‌به‌صرفه‌ترين انتخاب هستند و مورد دوم يعني تمركز روي ويژگي منحصربه‌فرد، مشتري‌هايي را جذب مي‌كند كه به ظاهر و نام برند اهميت بيشتري مي‌دهند.
۳- اهميت ندادن به مشتري‌هاي فعلي كسب‌وكار

دانشگاه كسب‌وكار هاروارد در تحقيقات مختلف خود اعلام كرده است نگه داشتن مشتري‌هاي فعلي بين پنج تا ۲۵ برابر ارزان‌تر از تلاش براي جذب مشتري‌هاي جديد است. درنتيجه مي‌توان گفت تلاش براي نگهداري مشتري ميزان درآمد شركت را به ميزان قابل توجهي افزايش خواهد داد. اما بسياري از كسب‌وكارها مشتري‌هاي فعلي برند را فداي مشتري‌هاي جديد كرده و تلاشي براي افزايش ماندگاري آن‌ها انجام نمي‌دهند.

بهترين دوره بازاريابي ديجيتال كجاست؟

نتيجه‌ي تحقيقات ديگري نشان داده است شركت‌ها تا ۷۰ درصد شانس بيشتري براي فروش محصول به مشتري‌هاي قديمي دارند درحالي‌كه تنها ۲۰ درصد شانس دارند مشتري جديد را نسبت به خريد محصول برند ترغيب كنند. مشتري كه حاضر شده است يك بار پول خود را براي خريد محصول يك برند خرج كند خيلي راحت‌تر از مشتري جديد نسبت به خريد محصول جديد تشويق مي‌شود. مشتري وفادار سرمايه‌ي هر برندي است و حفظ ارتباط ميزان وفاداري آن‌ها را افزايش خواهد داد.
دادن پيشنهاد ويژه براي خريد محصول، در نظر گرفتن تخفيف يا مطلع كردن آن‌ها از رسيدن محصولات جديد پيش از آغاز تبليغات سراسري، به مشتري احساس ارزشمند بودن داده و وفاداري آن‌ها را نسبت به برند افزايش مي‌دهد. اين افراد تشويق مي‌شوند بازخوردهاي خود را با برند در ميان گذاشته و به پيشرفت آن كمك كنند. كمپين‌هاي ايميلي و نظرسنجي از آن‌ها از ابتدايي‌ترين راه‌هاي حفظ ارتباط با مشتري‌هاي قديمي برند است و نسبت به جذب مشتري جديد هزينه‌ي بسيار كمتري دارد.
از بين بردن اشتباهات بازاريابي غير ممكن نيست، تنها كافي است سرعت فرآيند استراتژي بازاريابي را پايين آوريد، داده‌هاي لازم را جمع‌آوري كرده، خودتان را از رقبا متمايز كنيد و به مشتري‌هاي قديمي خود ارزش دهيد. اعمال اين راه حل‌هاي ساده، كمك مي‌كند استراتژي‌هاي بازاريابي نتيجه‌ي بهتر و هزينه‌ي بسيار كمتري داشته باشد.

و اگر در نهايت عاشق يادگيري علم  ديچيتال ماركتينگ هستيد يكي از جامع ترين و بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ايران رو از دست ندهيد

منبع: زوميت 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.