آيا بازار سنتي هنوز هم سودآور است؟ چه راه حل هايي براي به سود رساندن كسب و كارهاي كوچك وجود دارد؟ چگونه مي توان با كسب و كارهاي بزرگ و خوش نام رقابت كرد؟ چگونه با كمترين هزينه بازاريابي، سود تجارت خود را افزايش دهيم؟ ديجيتال ماركتينگ يا بازاريابي ديجيتال مشكل گشاي كسب و كار شماست. با ما همراه باشيد، تا به اتفاق به مقايسه بازاريابي ديجيتال و بازاريابي سنتي بپردازيم.
تنها يك دوره ديجيتال ماركتينگ خوب ميتواند اين موضوع رو پاسخ بدهد
ديجيتال ماركتينگ، بازاريابي مقرون به صرفهيكي از بزرگترين مزاياي ديجيتال ماركتينگ به صرفه بودن آن است. ديجيتال ماركتينگ به شما كمك مي كند هزينه هاي خود را كاهش دهيد، و پس انداز قابل ملاحظه اي داشته باشيد.
با روش هاي بازاريابي سنتي، رقابت با شركت هاي بزرگ بسيار دشوار است. شركت هاي بزرگ بودجه هاي فراواني را براي تبليغات تلويزيوني، راديويي و بيلبوردهاي تبليغاتي اختصاص داده اند. اين امر سبب مي شود، شركت هاي كوچك و متوسط به راحتي از ميدان رقابت خارج شوند.
با وجود تمام اين رقابت ها، كسب و كارهاي كوچك مي توانند به اندازه بودجه خود، بازار مشتريان خود را حفظ كنند. بسياري از روشهاي مختلف ديجيتال ماركتينگ، با بودجه هاي كوچك قابل اجراست.
به عنوان مثال، مي توانيد از تبليغات كليكي براي بهتر ديده شدن استفاده كنيد. در تبليغات كليكي مخاطب شما با كليك بر روي برند و يا آدرس وب سايت شما، به سايت ارائه دهنده خدمات هدايت مي شود. شركت هاي زيادي اين نوع خدمات را ارئه مي دهند. از بهترين مزاياي اين نوع تبليغات، بودجه به اندازه بازخورد است. به اين معني كه شما اعتبار خود را نزد شركت ارائه دهنده شارژ مي كنيد، به ازاي هركليك و هدايت مخاطب به سايت شما، مقداري از اعتبار شما نزد شركت ارائه دهنده كسر مي شود.
بزرگترين هزينه در ديجيتال ماركتينگ، صبور بودن است. به نتيجه رسيدن تمام روش هاي ديجتال ماركتينگ كاملا قطعي است. اما بايد براي رسيدن به درآمد و رشد مورد نظر، تلاش كرد و صبور بود.
<< شناخت كامل ابزارهاي ديجيتال در دوره بازريابي ديجيتال عادل طالبي >>
ديجيتال ماركتنيگ، تجارت قابل اندازه گيري
بهترين كسب و كارهاي دنيا اگر قابل اندازه گيري نباشند، به سختي مديريت مي شوند. هزينه ها، بازخوردها، زمان مصرفي و … در بازار سنتي به سختي قابل اندازه گيري است. اما تمام اين جوانب در ديجيتال ماركتينگ، به راحتي اندازه گيري مي شود.
به عنوان مثال، اگر مي خواهيد يك كمپين تبليغاتي در شبكه هاي اجتماعي به راه بياندازيد، مي توانيد قبل از شروع هدف را تعين كنيد، استراتژي محتوا را بچينيد، مخاطب را بشناسيد، بودجه دقيق را برآورد كنيد و…
پس از پايان كمپين، مي توانيد هدف مشخص شده و نتايج به دست آمده را باهم مقايسه كرده و ميزان رشد برند خود را اندازه بگيريد.
اما در بازار سنتي نمي توان به اين دقت عمل كرد. نمي توان نتايج به دست آمده را به راحتي، با هدف از پيش تعيين شده به درستي مقايسه كرد.
شايد بتوان با هزينه هاي سنگين، در بازار سنتي تبليغات موثرتري انجام داد. اما علاوه بر هزينه بالاي اين تبليغات، نمي توان به راحتي ميزان رضايت مندي مشتريان را اندازه گرفت.
براي ارزيابي اثر بخشي در بازار سنتي هيچ راه و روش مطمئني وجود ندارد. برخي تجار، براي ارزيابي تبليغات خود از فرم هاي نظر سنجي استفاده مي كنند. سپس براي ارزيابي اين فرم ها زمان و هزينه بسياري صرف مي كنند.
اما در بازاريابي ديجيتال اين كار به راحتي امكان پذير است. تفاوتي ندارد شما در كدام يك از شاخه هاي ديجيتال ماركتينگ فعاليت مي كنيد. ممكن است شما يك متخصص سئو باشيد. يا شايد از شبكه هاي اجتماعي درآمد كسب مي كنيد. در هر صورت مي توانيد ميزان موفقيت تبليغات خود را ارزيابي كنيد.
اگر مي خواهيد سودآوري شما نسبت به بازار سنتي، بيشتر و بيشتر شود، تنها يك راه براي بالابردن سود شما وجود دارد. آن هم فقط شناسايي نقاط قوت و ضعف تجارت شما است. در بازار سنتي شناسايي چنين نقاطي به تجربه و هزينه بالايي نياز دارد. اما در دنياي ديجيتال اينطور نيست.
مي توانيد از تعداد كليك ها، لايك ها، نظرات و… استفاده كنيد. بررسي كنيد كه در چه حالت هايي بازخورد بهتري داريد. با كدام محصول؟ با چه نوع تبليغاتي؟ با كدام روش معرفي؟ در چه ساعتي؟ در چه روزهايي؟
براي بررسي بهتر، سوالات بيشتري طرح كنيد. هرچه تعداد سوالات بيشتري را پاسخ دهيد، به ارزيابي دقيق تري خواهيد رسيد. پس از يك ارزيابي قابل قبول، به راحتي مي توانيد تجارت خود را رو به رشد ببريد.
<< در دوره آنلاين بازاريابي ديجيتال تبليغات از طريق شبكه هاي اجتماعي را متفاوت تر ياد خواهيد گرفت >>
شناسايي مشتري ايده آل
يكي از بزرگترين نكات در تجارت، سرعت در كسب درآمد است. براي كسب سريع درآمد بايد در كوتاه ترين زمان ممكن به مشتري ايده آل دست پيدا كنيد. مشتري ايده آل به مشتري هايي مي گويند كه به احتمال 100% محصولات و خدمات شما را خواهند خريد.
شناسايي مشتري ايده آل در ديجيتال ماركتينگ
در بازار سنتي، دست يابي به مشتري ايده آل كمي دشوار است. چرا كه شما براي رسيدن به اين مشتري بايد تبليغات خود را به گوش هزاران نفر برسانيد. علاوه بر اينكه اين تبليغات هزينه هاي بالايي دارند، بايد در نظر داشته باشيد كه مخاطبان شما تمايل به گوش دادن دارند يا نه.
اما در بازاريابي آنلاين اينطور نيست. مي توانيد با توجه به نوع محصول، خدمات و استراتژي هاي شركت، مشتري هاي واقعي را شناسايي كنيد. هرچند كه شايد در بازار سنتي شركت هاي بزرگ نيز اين كار انجام دهند. اما با كمك ديجيتال ماركتينگ اين كار براي شركت هاي متوسط و كسب و كارهاي كوچك نيز ممكن مي شود.
مي توانيد از تبليغات كليكي موتورهاي جستجوگر و يا سايت هاي پربازديد استفاده كنيد. يا اينكه با استراتژي هاي قدرتمند، بر روي سئوي سايت و برند خود سرمايه گذاري كنيد. همچنين مي توانيد از شبكه هاي اجتماعي بر جذب مخاطبان علاقه مند كمك بگيريد.
بازاريابي آنلاين مي تواند تمركز شما را چند برابر كند. مي توانيد اثر بخشي بودجه خود را افزايش دهيد، و محصولات و خدمات خود را با هزينه كمتري به مشتري هاي واقعي معرفي كنيد. در تمام اين موارد هميشه مشورت با يك ديجيتال ماركتر حرفه اي به خاطر داشته باشيد.
اولين قدم مشتريان، جستجو در اينترنت
امروزه با فراگير شدن اينترنت، تقريبا اكثر مردم براي كسب اطلاعات، در مورد محصول خود در اينترنت جستجو مي كنند. قبل از خريد، در مورد انواع، قيمت و ساير ويژگي هاي محصول و يا جستجو مي كنند.
از بزرگترين ويژگي هاي صنعت ديجيتال ماركتينگ، رويارويي افراد با صنعت شماست. تنها كافي است استراتژي صحيحي، بسته به نوع محصول يا خدمات خود تنظيم كنيد. تا در ابتداي سطر جستجو قرار بگيريد.
براي درك بهتر مطلب، به اتفاق، كمي رفتار مخاطبان را مورد بررسي قرار مي دهيم. مخاطبان شما در پي بهترين و سريعترين جوابها هستند. بنابراين به سطرهاي پايين جستجو و يا حتي صفحات بعدي مراجعه نمي كنند.
در شبكه هاي اجتماعي هم تقريبا همين ماجرا تكرار مي شود. اگر مخاطب شما در چند صفحه اول جستجوي خود، اطلاعاتي در مورد محصول و يا خدمات خود را پيدا نكند، كلمه جستجو خود را تغيير خواهد داد.
از اين رو، براي بهتر ديده شدن و جذب بيشتر مشتري هاي واقعي بايد بهترين و كارآمدترين محتوا را داشته باشيد. در اين صورت كسب و كار شما به سرعت به برندي معتبر تبديل خواهد شد.
همين مسئله سبب رقابتي سازنده و نزديك، در عين حال گسترده و پيشرفته در بين ساير برند ها شده است. اين رقابت سبب رشد برندها شده، و حتي بازار سنتي را نيز تصرف كرده است.
توانايي تغيير در هر زمانيكي از ويژگي هاي منحصر به فرد بازاريابي ديجيتال، توانايي تغيير در لحظه است. هيچ صنعتي چنين ويژگي را ندارد.
اجازه دهيد براي درك بهتر مطلب مثالي بزنيم. در بازار سنتي، زماني كه شما يك بيلبورد تبليغاتي اجاره مي كنيد، تا پايان تاريخ قرار داد، نمي توان به راحتي تبليغات را تغيير داد. براي اين كار به هزينه بالايي نياز داريد. به طور كلي، در بازار سنتي اگر بخواهيد تبليغات و معرفي خود را تغيير دهيد، به چندين روز زمان، مقدار زيادي هزينه و آمادگي براي تعداد زيادي بازخورد منفي نياز داريد.
اما در دنياي ديجيتال، مي توانيد در كوتاه ترين زمان ممكن و با كمترين هزينه اين كار را انجام دهيد.
افزايش نرخ تبديل
اين تخصص به راحتي باعث افزايش سودآوري تجارت شما مي شود. به شرط آنكه بتوان آن را به درستي استفاده كرد. اين تخصص تركيبي، در دنياي سنتي به سختي قابل استفاده است. اما در دنياي ديجيتال، اگر بر روي نرخ تبديل خود سرمايه گذاري كنيد، مي توانيد تمام تمركز خود را چند برابر كنيد.
با افزايش نرخ تبديل مي توانيد بر روي گروهي از افراد خاص تمركز كنيد. محصولات و خدمات خاص بفروشيد. البته درآمد خاصي هم كسب كنيد. بنابراين به جرأت مي توان گفت افزايش نرخ تبديل بهترين قابليت بازاريابي آنلاين است.
بهترين دوره بازاريابي ديجيتال كجاست؟
جمع بندي
مزيت هاي مختلف ديجيتال ماركتينگ، سبب شده اين صنعت، به يكي از پر سود ترين صنايع در حال رشد در دنيا تبديل شود. هركدام از تخصص هاي بازاريابي ديجيتال، به تنهايي مي توانند باعث رشد يك تجارت شوند. بنابراين بازاريابي ديجيتال را جدي بگيريد، و از آن در هر كسب و كاري كه داريد، بدون در نظر گرفتن ميزان موفقيت، بهره ببريد.
در نهايت اگر عاشق يادگيري علم ديچيتال ماركتينگ هستيد يكي از جامع ترين و بهترين دوره ديجيتال ماركتينگ ايران رو از دست ندهيد.